Een Amerikaanse technologie-denktank trekt de effectiviteit van de Europese cookiewet in twijfel. De wet zou niet helpen en Europa veel geld kosten. Dat concludeert denktank Information Technology and Innovation Foundation in een rapport.
Zo heeft het plaatsen van waarschuwingen volgens de denktank amper een positief gevolg. “Er zijn nalevingskosten voor websites, en we zien niet echt veel voordelen”, schrijft onderzoeker Daniel Castro in het rapport.
“De banners onderwijzen gebruikers niet echt, en er is geen merkbare verandering in gedrag sinds de cookie-waarschuwingen zijn geïntroduceerd”, aldus Castro. “De wet lijkt daarom een verspilling van middelen.”
2,3 miljard euro
Wanneer de cookiewet in heel Europa nageleefd zou worden, dan zou dat betekenen dat het de Europese economie jaarlijks 2,3 miljard euro zou kosten. Dit is wat Castro denkt gebaseerd op onder meer de nalevingskosten.
Sinds 2012 is de cookiewet in Nederland van kracht en het beperkt sites in het plaatsen van bepaalde cookies. Ook moet er in de vorm van banners voor cookies gewaarschuwd worden en zullen de gebruikers daarmee akkoord moeten gaan.
Niet alle Europese landen voldoen aan de regels die Europa rond cookies heeft opgesteld. In Nederland wordt de cookiewet waarschijnlijk versoepeld, de Tweede Kamer is met dat voorstel al akkoord gegaan.
"Europese cookie-waarschuwingen zijn geldverspilling"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten