Er zijn veel bedrijven die in cloud computing willen gaan investeren, maar weten totaal niet wat nu eigenlijk de totale kosten van cloud computing is. De total cost of ownership, oftewel TCO, is dan ook het belangrijkste datapunt wat u wilt weten voordat ze cloud computing naar hun bedrijfsomgeving willen halen. Vaak in de praktijk zoeken ze uit of de kosten van een publieke of private cloud in het bedrijf binnen drie of vijf jaar of minder dan ze nu aan IT betalen.
Het lijkt van een afstandje een simpele som, maar in werkelijkheid zijn kostenmodellen complex en altijd aan verandering onderhevig. Dit is waarom:
- De meeste bedrijven gebruiken meer dan een cloud (multicloud) en de workloads op deze clouds veranderen constant.
- TCO-planning vereist het hanteren van specifieke workloadprofielen en het maken van aannames over welke workloads waar werken, maar beide factoren blijken in de praktijk dynamischer dan eerder gedacht.
- Prijzen veranderen constant, meestal gaan ze omlaag. Aannames over kosten kunnen binnen zes maanden irrelevant zijn.
- Uitgaven aan personeel worden vaak niet meegenomen in berekeningen, maar ze zijn significant. De meeste organisaties hebben zich voor de cloud moeten aanpassen en nieuwe of andere developers, architecten en admins ingehuurd, wat de TCO drastisch verhoogt.
- Vaak wordt met security en governance pas na de implementatie rekening gehouden. Dit kost al snel 20 tot 30 procent van de TCO.
Vaak is het eindresultaat een verrassing wanneer alle echte „all-in” kosten meegenomen worden. Zo komen er veel uitgaven bij kijken waar de meeste mensen geen rekening mee gehouden hebben. De meeste organisaties gaan dan ook flink de mist in met hun schattingen en daar lijkt helaas geen verandering in te ontstaan.
Organisaties zouden kosten voor cloud computing in hun uitgavenmodellen moeten inbouwen, net zoals ze zouden doen voor telecom en andere nutsfuncties, met een vaste kostenfactor en een factor voor variabele kosten.
De meeste bedrijven hebben nog weinig ervaring met clouddiensten en kijken niet naar organisatorische kosten, beveiligingskosten, netwerkkosten, enzovoorts. Ze gaan ver boven budget.
De enige manier om dit op te lossen, is van tevoren leren te begrijpen wat aan verandering onderhevig is en wat niet. Alleen dan leer je de impact van cloud kennen, inclusief de kosten en voordelen. De kosten zijn pas gerechtvaardigd als de voordelen duidelijk zijn. Zorg ervoor dat je consumptiepatronen blijft monitoren en veranderingen in gebruik doorvoert in kostenmodellen. Op dit moment is dat de slimste manier van werken.
Wat kost cloud computing werkelijk?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten