dinsdag 3 maart 2015

Breedband naar bijna 7 miljoen verbindingen





Het aantal breedbandverbindingen in Nederland is in het vierde kwartaal van 2014 gestegen met 0,8 procent tot bijna zeven miljoen. Glasvezel is goed voor een groei van 6,6 procent, wat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Telecompaper.


Kabel groeide met 0,2 procent naar meer dan 3,2 miljoen verbindingen. Het aantal DSL-lijnen daalde in dezelfde periode met 0,1 procent naar iets minder dan 2,95 miljoen. Het gecombineerde marktaandeel van Ziggo en UPC, die onlangs gefuseerd zijn en daarmee bijna landelijke dekking hebben, kwam eind vorig jaar uit op 44,1 procent.


De grootste


Ziggo was zelf goed voor een aandeel van 28 procent voor wat betreft breedbandverbindingen, terwijl UPC een aandeel van 16,1 procent had. De fusie maakt vaan de operator de grootste breedbandaanbieder in Nederland. Daarnaast groeide het marktaandeel van KPN met 0,3 procent in het vierde kwartaal naar 40,1 procent.


Ondanks de toenemende verzadiging verwacht het onderzoeksbureau Telecompaper dat de breedbandmarkt in 2015 met 2,2 procent zal gaan groeien. Deze doorgaande groei voor glasvezel en groei zal daarbij een geleidelijke afname van het aantal DSL-gebruikers gaan compenseren.


De onderzoekers schatten dat de breedbandmarkt voor consumenten in Nederland goed was voor een omzet van meer dan 500 miljoen euro in het vierde kwartaal en meer dan 2 miljard euro voor heel 2014.




Breedband naar bijna 7 miljoen verbindingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten