Vodafone Nederland lijkt een grote vernieuwingsslag in de systemen voor klantregistratie, dienstverlening en verkoop te realiseren. Zo brengt Vodafone 25 verschillende ict-systemen samen in één centrale backoffie voor alle diensten. Met dit project is een investering van maar liefst van 200 miljoen euro gemoeid. In een tussentijdse update over het project meldt het bedrijf dat de data van de eerste particuliere en kleinzakelijke klanten de komende maanden wordt overgezet naar de nieuwe omgeving.
Zo zullen de grootzakelijke klanten in 2015 stapsgewijs volgen. Aan het eind van 2015 zullen de gegevens van alle ruim vijf miljoen klanten overgezet moeten worden. Zo is het productaanbod van de leverancier de afgelopen jaren uitgebreid van abonnementen voor mobiele telefonie naar de vaste en mobiele telefonie, internet en digitale televisie
Daardoor ontstond een veelvoud aan systemen voor bijvoorbeeld crm, online verkoop, klantenservice, et cetera. ‘Bovendien beschikken de fysieke winkels, televerkoopafdeling en het klantcontactcentrum vaak over verschillende databases met klantinformatie’, legt directeur commercial operations van Vodafone Nederland, Harry Odenhoven, uit.
Daarop besloot de leverancier in 2011 om één centrale backoffice te ontwikkelen om zo de dienstverlening naar klanten en de mogelijkheden voor de verkooporganisatie te verbeteren. Die miljoeneninvestering moet ook de kosten voor ict-beheer en licenties terugdringen. Applicaties worden uitgefaseerd om te komen tot één bedrijfssysteem.
Dit grote project loopt ook nog eens gelijk met een ander groot ict-project waar Vodafone het aantal datacenters terugbrengt van twaalf naar drie. Zo moet het nieuwe backoffice het hart vormen van Vodafone en alle producten en diensten het ontwikkelt, aflevert, ondersteunt, verkoopt en factureert.
Vodafone steekt 200 miljoen euro in ICT
Geen opmerkingen:
Een reactie posten