donderdag 12 juni 2014

De nieuwe consumentenwet

Het is nu definitief, de nieuwe consumenten wordt ingevoerd. Vanaf 13 juni moet iedere webwinkel het nodige al aan hebben gepast. De grootste veranderingen zijn het herroepingsrecht en de regelgeving. De termijnen zijn namelijk veranderd en ook de procedures worden aan nieuwe regels onderwerpen. Er zijn ook weer nieuwe uitzonderingen, kortom veel veranderingen die van belang zijn om te weten.


 


14 dagen om te herroepen


Door de nieuwe consumentenwet krijgt de consument 14 dagen om te herroepen. Dit wil zeggen dat hij na de aflevering in totaal veertien dagen de tijd heeft om de webwinkel in te lichten dat hij van de koop af wil zien. Hiervoor kan een modelformulier worden gebruikt. Iedere webshop moet een dergelijk formulier aanbieden. Maar het kan ook op een andere manier kenbaar worden gemaakt, zoals middels een e-mail of online met een contact- of retourformulier. Het kan zijn dat de consument besluit om zonder melding een product te retourneren. Als dit zo is dan moet er in de doos wel een verklaring aanwezig zijn van de consument, waaruit opgemaakt kan worden dat het over een herroeping gaat.


 


De consument stuurt het terug, wat nu?


Op het moment dat de consument alles netjes terug heeft gestuurd, is er de vraag wanneer de webwinkelier het geld terug moet betalen. Met de nieuwe consumentenwet is de terug betaal termijn 14 dagen na ontbinding, dit was 30 dagen maximaal. Het retourneren is voor de kosten van de consumenten (als dit duidelijk is vermeld). Het is een hele verandering, naar 14 dagen, maar zeker wanneer je er aan denkt dat creditcardmaatschappijen een lange verwerkingstijd hebben. Maar daar lopen we niet alleen tegenaan. Het is ook zo dat de termijn na de herroeping start en niet wanneer je als shop de spullen hebt ontvangen. Deze termijn is hetzelfde als de termijn waarbinnen de consument de spullen terug moet sturen. Er zijn mensen die zich afvragen of zij dat al terug moeten betalen terwijl zij de producten nog niet terug hebben gekregen. Dit hoeft eigenlijk niet, je mag wachten totdat je de producten terug hebt ontvangen. Dit is ook makkelijker als er bijvoorbeeld sprake is van waardevermindering. Op deze manier kan dit nog worden verrekend. Maar als je na 13 dagen het product pas ontvangt moet je wel binnen een dag terug betalen.


 


Uitzonderingen


Er is een uitzondering en dat is op het moment dat de klant aantoont het product geretourneerd te hebben, er ook al terug betaald moet worden. Ook wanneer het niet is ontvangen. Dit is een vrij vergaande regel. Het is lastig om aan te geven wanneer een consument heeft aangetoond dat het product is geretourneerd. Alleen de track en trace code is niet voldoende. Het zou namelijk om een ander pakket kunnen gaan. De consument kan het maar lastig aantonen. Hierdoor krijgen de webwinkeliers weer goede moed. Hij kan dan namelijk wachten totdat het product daadwerkelijk terug is gestuurd.



De nieuwe consumentenwet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten