Elke webwinkel eigenaar stelt zichzelf weleens de vraag; „wat kunnen we doen om de webwinkel succesvol of succesvoller te maken?”. En daarbij ligt de focus op we, want wanneer je een webwinkel succesvol wilt maken, zal natuurlijk alles moeten kloppen. En alles wat je als webwinkel eigenaar doet, moet ook kloppen. Dat samen met je partners die bijvoorbeeld marketing uitvoeren of jouw hosting handelen.
Maar het strekt natuurlijk veel verder dan dat, want denk bijvoorbeeld aan je logistieke partner of jouw payment provider. Een webwinkel kun je dan ook vaak zien als een goede puzzel wat perfect past als je alle duizend puzzelstukjes precies in elkaar passen en uiteraard op de juiste plek liggen. Daarom is het ook verstandig om een goed team van partners samen te stellen die goed met elkaar kunnen samenwerken.
Bestaat er een geheim voor succes?
Er bestaat geen groot geheim voor een succesvolle webshop. Net als met de meeste dingen is een succesvolle webshop van hard werken en zorgen dat alles tot op detailniveau klopt. Hierdoor kun je dus voorkomen dat je niet afhankelijk bent van factoren zoals ‚geluk’.
Zo vertellen de meest ervaren e-commerce bureaus precies wat ze moeten doen om een webwinkel succesvol te maken. Echter gaat het om een aantal factoren die ervoor zorgen dat je webwinkel succesvol wordt. Maar in de meeste gevallen hebben webwinkel eigenaren niet genoeg budget om alles uit te besteden aan de beste specialisten. Toch staan hieronder de belangrijkste succesfactoren voor een succesvolle webshop:
- Bezoekers
- Kopers
- Vaste klanten
Bezoekers
Bezoekers kun je op verschillende manieren naar je webwinkel trekken. Zo kun je dit opdelen in niet-betaald en betaald verkeer. De snelste manier om bezoekers naar je webwinkel te sturen is door verkeer te kopen met advertenties. Maar op de lange termijn kan het interessant zijn om zoveel mogelijk organische bezoekers te krijgen via zoekmachine optimalisatie, echter kost dit wel veel inspanning en tijd.
Kopers
Het sturen van bezoekers naar je webshop is één ding, maar dan moeten ze uiteraard nog wel kopers worden. Het proces van bezoekers tot koper wordt ook wel conversie genoemd en voor conversie kun je jouw webshop ook optimaliseren. Door tools zoals Google Analytics te gebruiken kun je het gedrag van je bezoekers meten en kijken op welke delen van je webwinkel je de conversie kunt optimaliseren.
Vaste klanten
Wanneer je op een gegeven moment de bezoekers overtuigd hebt om bij jou te kopen, dan zul je ervoor moeten zorgen dat ze terugkomen. Maar je kunt er ook voor zorgen dat nieuwe klanten aandragen, echter ligt dit helemaal aan de service die je levert. Hoe jij met je klant omgaat is van levensbelang voor je webwinkel.
Hoe kan ik mijn webwinkel succesvol maken?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten