Veel website-eigenaren merken dat hun ounce rate of bouncepercentage van hun website vaak te hoog is. Een „normale” bouncepercentage ligt tussen de 0 en 30%. Maar wat houdt je bounce rate nu precies in en hoe kun je ervoor zorgen dat je bounce rate lager wordt. In dit artikel geven we je een aantal tips om meer pageviews per bezoeker te krijgen.
Wat houdt bounce rate precies in?
De bounce rate van je website is het percentage bezoekers dat maar één pagina bekijkt en binnen een paar seconden direct de pagina weer verlaat. De bounce rate wordt altijd als iets negatiefs gezien, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. De bounce rate van je website kun je meten via Google Analytics.
Wanneer je bijvoorbeeld een artikel hebt geschreven dat een bepaalde vraag beantwoordt, dan kan het dat dit artikel goed gevonden wordt in Google. Veel mensen zullen hierdoor je artikel lezen. Maar wanneer mensen alleen op zoek zijn naar het antwoord op een vraag, kan het dat wanneer ze het antwoord gevonden hebben weer direct wegklikken.
Een mindere bounce rate hoeft niet direct te betekenen dat een bezoekers bijvoorbeeld je website niet waardeert. Voor blogs of landingspagina’s is het heel normaal om een ounce rate van 40 tot 60 procent te hebben en dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn.
De bounce rate van je website verlagen
Er zijn veel manieren om de bounce rate van je website te verlagen. Hieronder vindt je een aantal manieren waarmee je de bounce rate van je website kunt verlagen:
- Zorg dat je website goed en snel laadt
- Zorg voor een heldere navigatie op je website
- Maak gebruik van „related posts” op je blog
- Zorg voor voldoende interne links tussen pagina’s en artikelen
Snelle laadtijd
Voor elke website is een snelle laadtijd van groot belang. Zo is een snelle laadtijd niet alleen belangrijk voor een lagere bounce rate, maar uiteraard ook voor je posities in Google. Met speciale plugins kun je ervoor zorgen dat WordPress website beter en sneller laadt, zoals de speciale cache-plugins.
Heldere navigatie
Bij elke website is het belangrijk dat je een heldere navigatiestructuur hebt. Zo is het belangrijk dat je bezoekers makkelijk kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Daarom is het verstandig dat ten eerst de navigatie zichtbaar is en vooral ook duidelijk is.
Gebruik een related posts-plugin
Wanneer je actief artikelen schrijft, dan is het verstandig om een plugin te gebruiken om gerelateerde artikelen te laten zien onder ieder artikel op je blog. De meeste premium WordPress themes hebben dit al standaard in hun thema verwerkt. Er zijn gratis plugins die je kunt downloaden om dit te kunnen realiseren.
Zorg voldoende interne links
Wanneer je serieus bezig bent met zoekmachine optimalisatie en het verbeteren van je bounce rate, dan moet je ervoor zorgen dat je genoeg interne links op je website staan. Linken naar gerelateerde pagina’s en berichten in je berichten wordt als zeer waardevol gezien voor je bezoekers én door de zoekmachines. Bezoekers die klikken op je interne links zullen langer op je website blijven en het verlaagt direct je bounce rate.
Verlaag vandaag nog de bounce rate van je WordPress-website
Geen opmerkingen:
Een reactie posten