maandag 30 juni 2014

Goede marketing begint met goede voorbereidingen




Bij internetmarketing heb je een doel voor ogen, je wil namelijk klanten aantrekken en je wil graag dat zij contact met je opnemen voor het afnemen van een product of een dienst. Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen als je weet dat er zoveel bedrijven zien die hetzelfde aanbieden en toch wil jij er uit springen? Gelukkig is het mogelijk, maar dan moet je stapsgewijs en gestructureerd te werk gaan.


Online marketing
Wanneer je gebruik wil maken van online marketing, dan is het belangrijk dat je eerst je marketing op orde hebt. Er zijn erg veel manieren waarop er tegenwoordig gebruik kan worden gemaakt van marketing. Er kan hierbij worden gedacht aan Twitter, Facebook, Linkedin, maar ook aan e-mailmarketing en zoekmachine optimalisatie. Het is voor erg veel bedrijven nuttig om hier gebruik van te maken en de marketingmiddelen in te zetten. Maar het moet wel gestructureerd gebeuren als zij hier uit willen komen. Het is belangrijk dat er een marketingvisie op wordt gezet. Dit kan in drie stappen worden gedaan. Het eerste is dat vaststellen van de marketingvisie, hoe doe je dit? Je beantwoordt eerst een paar vragen voor jezelf.


-       Wie is mijn doelgroepen of wie zijn mijn doelgroepen?


-       Zijn er potentieel nieuwe doelgroepen en zo ja welke?


-       Hoe kan de doelgroep het beste worden benaderd?


-       Wat wil ik de doelgroep duidelijk maken, welke boodschap?


-       Hoe zorg ik dat ik onderscheidend ben van mijn concurrenten?


-       Hoe wordt het bedrijf gepresenteerd?


-       Wat bied ik de klanten?


De visie en het vervolg
Wanneer er een antwoord gegeven kan worden op deze vragen kan er door worden gegaan naar de tweede stap, de visie is nu duidelijk. De marketing kan nu op orde worden gebracht. Welke marketingmiddelen zijn er, zoals een website en een klantenbestand. Is dit allemaal in orde of kan hier nog iets aan verbeterd worden? Zo ja, dan moet dit eerst gebeuren voordat er verder kan worden gegaan.


Verder ontwikkelen
Zijn de marketingmiddelen nu in orde, dan kan er vastgesteld worden welke internetmarketing er ingezet kan worden. Een goede visie is de basis, dan alles in orde maken en dan verder ontwikkelen. Als het stapsgewijs aan wordt gepakt dan heeft iedereen hier het meeste aan. Je kunt namelijk pas verder gaan wanneer het gestructureerd is en je weet waar je het voor doet en wat je uit wil stralen.


Het onderscheidend vermogen, zo doe je dat
Om indruk te maken op klanten dien je onderscheidend vermogen te hebben, je bent anders dan concurrenten en dit wil je uitstralen zodat zij voor jou kiezen. Als je echt onderscheidend bent dan kun je bijvoorbeeld meer vragen voor een product of dienst en dan kun je je doelgroep ook effectiever bereiken. Maar het is niet zo gemakkelijk om anders te zijn dan anderen. Een uniek concept kan je helpen, ga daarom heel nauw na wat je allemaal doet en wat je concurrenten doen en breng dit in kaart. Je denkt misschien bij je zelf dat kost veel tijd, ja dat klopt, maar je kunt er wel veel voor terug krijgen. Als je hierdoor namelijk anders bent dan je concurrenten, dan kun jij uitstralen wat je wil en aangeven waarom je uniek bent. Waardoor de klanten sneller een kijkje bij je komen nemen omdat je aangeeft dat je anders bent dan concurrenten. Het wekt nieuwsgierigheid op en zij willen graag weten of dat hetgeen je zegt ook werkelijk waar is. Zorg er daarom voor dat hetgeen je zegt ook werkelijk waar is en dat je het duidelijk kunt maken:


-       Stel je op zoals je bent


-       Geef duidelijk je doelen weer


-       Geef geen valse informatie


-       Maak een onderscheid wat jij biedt en wat de concurrent, geef duidelijk de verschillen aan


-       Speel in op die verschillen en doe hier iets mee zodat je je klanten aan kunt trekken


Betrek de marketing er continu in, alle kleine details kun je naar buiten brengen zodat je klanten weer van je horen en denken hé die maakt er echt werk van en is echt uniek. Blijf daarom altijd op de hoogte van de laatste online marketingmiddelen zodat je in een bedrijf kunt investeren en op alle vlakken klanten aan kunt trekken en kunt bereiken. Dat is namelijk ook wat klanten willen, een bedrijf dat zich bezighoudt met trends en ontwikkelingen en echt meegaat met de tijd. Deze investering is de moeite waard dus als je hier gebruik van maakt dan zie je waarom jij anders bent dan concurrenten, ga er voor!




Goede marketing begint met goede voorbereidingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten