woensdag 27 mei 2015

Vijf grote SEO-mythes opgehelderd





Zoals je misschien wel weet is zoekmachine optimalisatie geen exacte wetenschap en er bestaan dan ook veel misvattingen hierover. Hieronder bespreken we 5 van die misvattingen.


Zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO, is over de jaren heen uitgegroeid tot een aparte discipline. SEO-specialisten houden zich bezig met het optimaliseren van de pagina’s op je website om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachines, en dan vooral de populairste: Google.


1. “Google AdWords verbetert SEO”


Adwords is de betaalde online adverteren platform van Google. Zo wordt er vaak gedacht dat wanneer je dat ook doet, je ook in de organische zoekresultaten zult gaan scoren, maar dit is niet waar.


Wel is het zo dat je bij een AdWords-campagne minder zal betalen per klik als de pagina relevant is voor de zoekterm. Plan je een campagne, dan loont het dus wel om de pagina in kwestie te optimaliseren om de advertentiekosten naar omlaag te halen.


2. “Er bestaat een optimale keyword density”


De optimale keyword density is een mythe. Er bestaat geen optimale keyword density, ofwel het aantal keren dat een zoekwoord op een pagina voorkomt in vergelijking met de rest van de tekst.


De kwaliteit van een pagina is namelijk veel meer belangrijker. Echter is het wel zo dat wanneer je een pagina wilt optimaliseren voor een zoekwoord, je het zoekwoord een paar keer terug moet laten komen in de tekst.


3. “Hoe meer links, hoe beter”


Ja, linkbuilding is nog steeds het belangrijkste aspect van SEO, echter gaat het niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Wanneer er relevante websites naar jouw website linken, vindt Google dat leuk. Wanneer je een groot aantal links vanaf lage kwaliteit websites bouwt, loop je het risico om een penalty te krijgen.


4. “De meta-omschrijving heeft invloed op je positie”


Een SEO-tip die nog steeds wordt gebruikt is dat je de meta beschrijving van je pagina moet optimaliseren omdat dit invloed op je positie heeft. Dit was echter wel zo, maar dit leidde tot overgeoptimaliseerde teksten die niet relevante waren over de inhoud van de pagina.


De meta-omschrijving moet je dus niet voor Google optimaliseren, maar wel voor je potentiële bezoeker. Die moet immers door de samenvatting worden verleid om naar je pagina door te klikken.


5. “Meer pagina’s maken een website beter vindbaar”


Veel mensen denken dat hoe meer pagina’s je website heeft, hoe meer kans je maakt om goed in Google gevonden te worden. Dit lijkt logisch, maar ook dit is niet helemaal waar.


Wanneer je veel pagina’s met lage content en kwaliteit toevoegt, prikt Google daardoor heen en zal het de algemene waarde van de website beoordelen.


 




Vijf grote SEO-mythes opgehelderd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten