Er zijn veel mensen die zich afvragen of meta description te maken hebben met de ranking van Google te maken. Vaak wordt de meta description als één van de ranking factoren gezien, maar dit klopt eigenlijk niet meer. Zo is de meta description al een lange tijd niet meer een ranking factor, maar maakt dit de meta description dan helemaal nutteloos?
Kort gezegd, nee. De meta description wordt namelijk nog steeds één op één overgenomen door de zoekmachines wordt dan ook gebruikt bij de beschrijving van de website op de zoekresultatenpagina van de zoekmachine.
Wat houdt de meta description tag nu precies in?
De meta description is één van de bekendste meta-tags en meta-tags worden niet in de webpagina zelf getond, maar staan in de code in het <head> element. Met meta description heb je de mogelijkheid om de website in 155 tekens te beschrijven.
Maar maakt dat meta description nog wel belangrijk? Ja, want de meta description is een onderdeel van jouw webpagina in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Met de meta description kun je potentiële bezoekers overhalen om op jouw link in de zoekresultaten te klikken. Hierdoor kun je de Click Through Rate oftewel CTR positief beïnvloeden. Daarom is het verstandig om jouw webpagina in 155 tekens zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Wat gebeurd er met geen of slechte meta description?
De meta description zal niet één op één overgenomen worden door bijvoorbeeld Google, wanneer de zoekgigant denkt dat de beschrijving niet klopt. Als er geen meta description ingevuld wordt, dan zal de zoekmachine zelf de beschrijving invullen. Normaal gesproken is dit de eerste tekst die op jouw webpagina staat.
Echter kan hierdoor de beschrijving van jouw website niet echt activerend uitzien. Het is dus verstandig om bij het schrijven van een meta description dichtbij de inhoud van de webpagina te blijven. Zet dus niet alleen losse woorden in de meta description, maar schrijf een beschrijvende en activerende tekst.
Gebruik ik keywords in de meta description?
Waar het gebruiken van keywords in de meta description geen invloed heeft op de ranking, kan het toch verstandig zijn om het keyword in de meta description te zetten. Maar waarom zou je dat toch dan doen?
Het keyword wordt namelijk dikgedrukt wanneer het overeenkomt met de keyword die ingevuld is als zoekterm. Dikgedrukte woorden krijgen altijd meer aandacht en daardoor is de kans groter dat potentiële bezoekers op jouw link klikt.
Wat is het nut van de meta description?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten