De laatste tijd hoor je alleen maar meer over websites die slachtoffer zijn geworden van DDoS-aanvallen. Het kan daarom helemaal kwaad om een DDoS-plan te maken. Maar wat houdt een DDoS-plan nu eigenlijk precies in en wat heb je er nu eigenlijk aan?
Iedereen is een potentiële target
Soms lijkt het dat ellende alleen bij anderen overkomt zoals een DDoS-aanval. Heel veel mensen denken dan ook bij grote websites en overheden voorkomt, maar helaas is dit niet het geval.
Als je dan ook kijkt naar het verleden van de DDos-aanvallen, dan blijkt dat veel van de getroffen organisatie immuun is voor de aanvallen. Of je nu een kleine of een grote website hebt, iedereen is een potentiële target.
Het DDoS-plan
Bij het maken van het DDoS-plan is verstandig om naar de mogelijkheden te kijken en in kaart te brengen wat er precies gebeurt bij een DDoS-aanval. Daarnaast moet je de gevolgen bekijken en zien hoe je de gevolgen kunt verzachten of kunt voorkomen.
Vraag je bijvoorbeeld eerst af welke systemen geraakt kunnen worden door een DDoS-aanval. Je hebt natuurlijk een website maar je hebt meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan de online diensten zoals hosted e-mail en andere diensten. Deze diensten kunnen natuurlijk allemaal uit de lucht gaan door een DDoS-aanval. Breng daarom in kaart wat je in jouw situatie van toepassing is
De volgende stap is om over de impact van een DDoS-aanval na te denken. Er zijn dan ook verschillende soorten impact zoals imagoschade, omzetverlies, juridische gevolgen en downtime. Wanneer je deze zaken allemaal in kaart hebt gebracht, dan kun je eenvoudig een DDoS-plan opstellen.
Zorg altijd voor een DDoS-plan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten