Indien je een webwinkel eigenaar bent of online ondernemer dan zul je niet aan linkbuilding ontkomen. Voor veel mensen is het niet de favoriete bezigheid en voelt het vaak ook als een verplichting.
Maar om goed gevonden te worden in de zoekmachines, helpt het wel wanneer je backlinks hebt naar je webwinkel of website. En wanneer je vooral een webwinkel hebt, dan wil je natuurlijk wel goed gevonden worden. In dit artikel bespreken we tips die je toe kunt passen wanneer je een webwinkel en uiteraard ook een website hebt.
Wat houdt linkbuilding precies in?
Het grote idee achter linkbuilding is dat er relevante websites naar jouw webwinkel verwijzen. Hoe meer relevante links jouw webwinkel ontvangt, des te meer waarde zoekmachines aan jouw webwinkel hechten. Want wanneer er veel gelinkt wordt naar jou, dan zul je wel belangrijk en populair zijn.
Hoe meer relevante websites naar jou linken, hoe beter. En wanneer je veel links van kwalitatieve websites met een goede reputatie ontvangt, dan is dat natuurlijk nog beter. Relevantie speelt daar natuurlijk een zeer grote rol. Zo is een link vanaf een tuinwebsite naar een webwinkel die kinderspeelgoed verkoopt natuurlijk niet relevant.
Daarnaast zijn er ook nog veel webwinkels die aan linkruil doen. Hierbij plaatsen allebei op hun eigen webwinkel een link en hierbij hebben beide dus een extra backlink erbij. Dat is een prima optie natuurlijk, maar de zoekmachines zien dat ook. De zoekmachines hechten er dan ook minder waarde aan, omdat deze backlinks niet „natuurlijk” geplaatst zijn.
Tip 1: Benader verzamelplekken van links
Een gemakkelijk manier om aan inkomende links te te komen is door verzamelplekken van links te benaderen zoals startpagina’s. Hierbij zul je een vriendelijke mail naar de beheerder van de website moeten sturen en vaak zal je link gratis geplaatst worden.
Maar van deze backlinks moet je zeker niet te veel verwachten. De kwaliteit van startpagina’s is normaal gesproken erg laag, maar je creëert er wel een mooie mix van links naar je webwinkel. Zoekmachines hechten namelijk veel waarde aan een divers linkprofiel.
Probeer dan ook vooral op zoek te gaan naar websites waar jouw doelgroep zich in bevindt. Wanneer je een kinderspeelgoedwinkel hebt, zul je dus op zoek moeten gaan naar websites die zich richten op kinderen, ouders of grootouders.
Tip 2: Begin met gastbloggen
Vaak zijn er in bepaalde branches veel blogs die interessant voor je zien en deze kun je dan benaderen met de vraag of ze gastblogs plaatsen. Soms is het mogelijk om een blog over je eigen webwinkel in te sturen.
Maar in andere gevallen is dit niet toegestaan, maar kan bijvoorbeeld wel je naam en link bij het artikel geplaatst worden. Deze backlinks zijn vaak lastiger te verkrijgen, maar hebben we veel meer waarde voor je webwinkel. Probeer dan ook regelmatig persberichten te sturen en vaak worden deze ook op verschillende websites opgenomen.
Daarnaast is het verstandig om op blogs en fora actief te zien. Probeer interactief te zijn over conversaties over jouw branche en reageer dan ook op andere blogs. Bij je reactie kun je bijvoorbeeld weer jouw website invullen, wat je weer een link oplevert. Vaak geven websites deze links nofollow tags mee en nofollow links worden niet meegeteld in de zoekmachines.
Echter is het wel de moeite waard om dit toe te passen, omdat er altijd bezoekers zijn die op de link klikken. En het hebben van nofollow links zorgt uiteraard ook weer voor een natuurlijk linkprofiel.
Tip 3: Social media en anchor tekst
Wees actief op social media. Af en toe berichten plaatsen op Facebook met bijvoorbeeld link naar je webwinkel of een specifiek product kan zeker helpen. Daarnaast zorgt een retweet of gedeeld bericht weer voor een link naar je website.
Bepaal daarnaast de belangrijkste zoekwoorden voor jouw webwinkel en daarbij behorende pagina van je website. Begin met het maken van een lijstje van 5 tot 10 zoekwoorden, want hoe langer je met linkbuilding bezig bent, hoe groter de lijst op een gegeven moment zal worden.
Gebruik daarnaast zoekwoorden als linktekst oftewel anchor tekst. Gebruik daarom dus niet bijvoorbeeld jouw URL als linktekst, maar bijvoorbeeld „speelgoedwinkel” als je dat het zoekwoord is waar je op wilt richten. Wissel wel de zoekwoorden voldoende af, want anders creëer je voor jezelf een onnatuurlijk linkprofiel en dat kan nadelige effecten voor jouw rankings zijn.
Linkbuilding uitvoeren voor je webwinkel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten