vrijdag 23 mei 2014

Webwinkel buitenland

Steeds meer mensen kopen producten in de webwinkel. Maar hoe weet je nu of het over een Nederlandse of buitenlandse onderneming gaat? Het kan zijn dat de website in het Nederlands is geschreven, je krijgt een bevestiging in het Nederlands, maar waar bevindt zich de leverancier?


Europese richtlijnen


De Europese richtlijnen geven duidelijk aan dat de Europese ondernemers duidelijk hun adres en identiteit op de website moeten vermelden. Op deze manier krijg je een beeld van waar de ondernemer is gevestigd. Er zijn een aantal aspecten waar je goed naar moet kijken. Het eerste hierbij is de bedenktijd. Als je een product binnen de wettelijke bedenktijd terug wil sturen, dan kunnen de kosten van het terugsturen naar het buiteland hoger zijn dan wanneer je iets hebt gekocht bij een ondernemer in Nederland. De regels die hierbij gelden zijn bij een aankoop voor 13 juni 2014 is de wettelijke bedenktijd minimaal zeven werkdagen en bij aankopen vanaf 13 juni 2014 is de wettelijke bedenktijd veertien dagen.


Aandachtspunten


Er moet ook gelet worden op het invoeren, mag het product in worden gevoerd in Nederland? Wie betaalt de invoerrechten en de BTW of andere kosten? Het is van belang dat je goed informeert over de invoerrechten en over de BTW. Veel informatie kun je vinden op de website van de Douane of je kunt bellen met de Belastingtelefoon van de Douane. De betrouwbaarheid van de webshop speelt ook een rol in het maken van je keuze. Kun je op internet ervaringen vinden van mensen die al eens eerder iets hebben besteld in deze webshop? En hoe gaat het betalen in zijn werk? Is er een beveiligde pagina? Als het een beveiligde pagina is dan krijg je een hangslotje op de pagina te zien.


Prijs van de producten


Producten kosten in het ene EU-land meer dan in het andere land. Dit kan komen door bepaalde belastingen die in het ene land wel betaald moeten worden en in een ander land niet.


Klachten over producten


Het kan voorkomen dat je een klacht hebt over de aankoop van een product bij een buitenlands bedrijf. De klacht kan dan in worden gediend bij verschillende instanties. Er zijn hierbij een aantal instanties die je kunnen helpen. De Nederlandse importeur van het product kan eerst worden benaderd, deze is echter niet verplicht om je te helpen. Maar er zijn importeurs die onderling afspraken hebben gemaakt en dit kun je navragen zodat je weet of je geholpen wordt. Als er klachten zijn over een Europees bedrijf dan kun je bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) terecht. Zij kunnen de klacht melden aan de geschillencommissie in het land waar je het product kocht. De hulp wordt gratis aangeboden. Let daarom goed op waar je je aankopen gaat doen en welke kosten er in rekening worden gebracht!



Webwinkel buitenland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten