Deze maandag is Facebook van start gegaan met een nieuw advertentieprogramma genaamd Atlas. Hiermee zorgt Facebook ervoor dat alle gebruikers voor reclame te bereiken zijn op meerdere apparaten.
Dit is wat de social media site vandaag bekend heeft gemaakt. Via Atlas kunnen advertenties nauwkeuriger gericht worden op specifieke doelgroepen. Dit is mogelijk doordat alle activiteiten die door de gebruikers gedaan worden op smartphones en tablet nauwlettend worden bijgehouden.
Waar eerst gebruik gemaakt werd van Cookies, is Facebook hier nu van afgestapt. Met de Cookies kon alles niet goed in de gaten worden gehouden worden, omdat deze maar werken op één apparaat en vrijwel niet voor mobiele telefoons en tablets.
Wanneer mensen als gebruiker op Facebook ingelogd staan middels de app, krijgt Atlas de mogelijkheid om advertenties ook weer te geven in andere apps. Dit komt door het Facebook profiel van de gebruiker, waar tegenwoordig steeds vaker mee kan worden ingelogd voor onder andere spelletjes.
Adverteerders plukken uiteraard de vruchten, want zij kunnen zien welke manier van adverteren voor hen het meest gunstigste is. Op deze manier is het zelfs inzichtelijk dat iemand product A heeft bekeken op de smartphone en later een aankoop heeft gedaan met de computer.
Privacy instellingen
Volgens insiders is de introductie van Atlas een aanval op Google, die zelf eigenaar is van het allergrootste advertentie netwerk op internet. Gezien het feit dat veel mensen op het Facebook-profiel veel informatie over zichzelf praten zou het zo kunnen zijn dat Facebook nog beter gericht advertenties aan kan bieden.
Verder zijn er zorgwekkende signalen over gebruikers. Dit, omdat Facebook natuurlijk alle beschikbare informatie gaat gebruiker. Hierop zegt Facebook zelf dat de identiteit van gebruikers altijd anoniem blijft en dat zij zich dus geen zorgen hoeven te maken.
Zo kunnen ze wel een advertentie richten op jongeren van 18 jaar die van een bepaalde film houden, maar zullen zij nooit weten aan wie de advertenties daadwerkelijk worden weergegeven.
Facebook start beter advertentieplatform
Geen opmerkingen:
Een reactie posten