Volgens anonieme bronnen wil Facebook de concurrentie aangaan met Facebook. Dat meldt de Wallstreet Journal op basis van anonieme bronnen binnen Facebook. Volgens deze bronnen wil Facebook groter worden in de online videobranche. Facebook speelt sinds kort de video’s die via Facebook zijn geplaatst al automatisch af, maar het bedrijf wil nog verder groeien en benadert actief verspreiders van veel bekeken Youtube filmpjes om deze niet meer via Youtube, maar via Facebook zelf te plaatsen.
Ook geld verdienen mogelijk via Facebook
Veel producenten van online video’s plaatsen hun video op Youtube omdat het voor hen op deze manier mogelijk is om geld te verdienen aan hun video’s. De reclame die bij een video kopt levert geld op voor Youtube en deze keert vervolgens een gedeelte van dit bedrag uit aan de plaaster van de video. Ook Facebook is naar de mogelijkheden van een dergelijk systeem aan het kijken.
Officieel niets aan te kondigen
Officieel stelt Facebook dat er niets aan de hand is en dat er regelmatig met producenten van video’s overlegt wordt. Het concern zou op dit moment niets aan te kondigen hebben. Hier zijn wel een aantal kanttekeningen te plaatsen. Camerafabrikant GoPro zou bij de gesprekken met Facebook zijn betrokken en gemeeld hebben dat hij niet precies weet wat Facebook wil gaan doen met de reclame bij video’s, maar dat wat hem betreft pre-rolls, een advertentie voordat je een video kunt bekijken, zeker een optie zijn.
Verder heeft Facebook sinds enkele maanden een speciaal team in Los Angeles zitten wat de toekomst van video’s op Facebook moet gaan onderzoeken. Het is dus wel veilig om te stellen dat Facebook ‘iets’ nieuws met online video’s wil. Waarschijnlijk gaat het de richting uit van extra advertenties bij video’s, maar hoe dit er precies uit gaat zien is nog onduidelijk. De bronnen waar de Wall Street Journal zich baseert stellen wel dat Facebook dit jaar nog iets aan gaat kondigen.
Facebook wil concurrentie aangaan met Youtube
Geen opmerkingen:
Een reactie posten