Als je een website hebt wil je dat deze goed gevonden wordt bij Google en andere zoekmachines. Nu is het even de vraag hoe je dit precies doet. Vroeger was alles nog redelijk eenvoudig en was een goede domeinnaam voldoende om een hoge ranking te behalen. Inmiddels is een EMD (Exact Matching Domain) alleen nog maar een hulpmiddel om hoog in Google te ranken en zal je meer uit de kast moeten halen.
Wat goed is voor je bezoekers is goed voor Google
Google heeft een algoritme om te bepalen hoe hoog een website moet komen op de ranking lijst. Het enige doel van het algoritme is om uit te vinden hoe waarschijnlijk het is dat degene die de zoekterm invoert op jouw pagina het antwoord op zijn vraag vindt. Als je hoog wilt komen te staan in Google moet je er dus voor zorgen dat je kwalitatief goede teksten aanbiedt. Teksten waar jouw bezoekers iets mee kunnen, bezoekers moeten op jouw website antwoorden vinden op de vragen waar ze naar op zoek zijn. Als je dat soort teksten op je website hebt staan, dan ben je al een heel eind.
Maar er is meer nodig om hoger in Google te komen
Als je hoger in Google wilt komen is er meer nodig dan alleen mooie teksten te schrijven. Het is ook belangrijk dat je Google helpt om je teksten op waarde te schatten. Het op de juiste manier schrijven van je teksten helpt je om hoger in Google te komen. Het op een speciale manier schrijven van teksten noemt men SEO-vriendelijk schrijven. SEO staat hier voor Search Engine Optimalisation.
Het voert wat ver om in dit artikel alles uit te leggen over SEO-schrijven, daar zijn hele boeken over geschreven, maar een paar tips krijg je in dit artikel wel. Als je een SEO-tekst schrijft moet je er op letten dat je één zoekterm kiest en die regelmatig in je artikel terug laat komen. Deze zoekterm wordt het zogenaamde “keyword” genoemd. Ga dit terug laten komen van de zoekterm ook weer niet overdrijven. Google is niet achterlijk en de algoritmes van Google hebben het door als je overdreven vaak een keyword in je tekst terug laat komen.
Verder is het goed om je keyword op strategische posities terug te laten komen. Te denken valt bijvoorbeeld aan de titel van je artikel (laat ook in de code duidelijk terug komen dat het een titel is
en de sub kopjes
zijn ook belangrijk. Verder ziet Google het begin van een tekst als meer waardevol dan het einde van een tekst.
Als laatste tip om je tekst wat meer SEO-vriendelijk te maken: maak gebruik van strategische plaatjes. Google kijkt niet alleen naar de tekst van je artikel, maar ook naar de attributen eromheen. Te denken valt bijvoorbeeld aan de links die je naar een andere pagina plaatst, maar ook aan bijvoorbeeld de plaatjes die je gebruikt om je artikel te illustreren.
Als je de naam van je plaatjes “QWERTY.jpeg” noemt verspil je een kans om je pagina hoger in Google te laten komen. Je kunt je afbeelding namelijk ook “Keyword.jpeg” noemen. Op deze manier kun je makkelijk hoger ranken, zonder dat je er ook maar enige moeite voor hoeft te doen!
Google plaatst je website niet alleen hoger om je teksten!
Google plaatst je website niet alleen omhoog omdat je nu zulke, mooie hoogwaardige content hebt geschreven. Dit speelt wel een belangrijke rol, maar er zijn meer factoren waar je aan moet denken. Zo beoordeelt Google niet alleen de inhoud van je pagina, maar kijkt ook of je hele website een beetje populair is. De redenatie daarachter is dat als er veel andere bezoekers naar je site gaan, de website waarschijnlijk interessante content bevat, dus de teksten die op je website staan zullen dan ook interessanter zijn.
Meer verkeer zorgt voor meer verkeer!
Google meet hoe populair je website is door te kijken naar het verkeer dat er naar je website komt. Hoe hoger het verkeer, hoe hoger Google de populariteit van je website zal beoordelen, hoe positiever Google over je teksten zal denken.
Google kijkt naar de reputatie van je site
Nu heb je als startende website niet altijd invloed op hoeveel verkeer er op je website komt. Gelukkig kijkt Google niet alleen naar hoeveel verkeer er naar een website komt, maar ook naar hoe vaak er bijvoorbeeld naar jouw website gelinkt wordt. Hoe vaker er naar jouw website gelinkt wordt, hoe beter de kwaliteit van de teksten is de redenatie van Google. Het werkt niet om zomaar lukraak links op allerlei sites te gaan plaatsen.
Google kijkt namelijk ook naar wie er allemaal links naar je site plaatsen. Zo is een link naar jouw site van een site die veel bezoekers heeft, veel waardevoller dan van een site met weinig bezoekers.
Maar content blijft king!
Uiteindelijk blijft het zo dat de content die je op je site plaatst, de meest bepalende factor van je positie in Google wordt. Als je dus hoog in Google en andere zoekmachines wilt komen zal je regelmatig hoogwaardige artikelen over een relevant onderwerp moeten posten. Zeker als je dit regelmatig doet krijg je een hogere positie bij Google. Volg je daarnaast nog de andere tips in dit artikel, dan zullen Google en andere zoekmachines je zeker belonen met een hogere positie!
Zo krijg jij een hoge positie in Google
Geen opmerkingen:
Een reactie posten