maandag 18 augustus 2014

Bedenker van pop-up zegt na 20 jaar: "Sorry!"

De bedenker van de pop-up na 20 jaar zijn excuses aangeboden voor het ontwerpen van dit concept. Zo vertelt de bedenker dat zijn bedoelingen moedig en nobel waren, maar betuigt nog echt spijt over hetgeen wat de pop-up heeft aangericht.


Ethan Zuckerman heeft naar eigen zeggen de eerste pop-up bedacht en laat weten dat het spijt heeft over de meest gehate advertentievorm wordt genoemd in de afgelopen 20 jaar. Volgens Zuckerman was de pop-up het ultieme middel om de aanbieder van gratis persoonlijke webpagina’s Tripod.com van de ondergang te redden.


Tripos was begin jaren negentig één van de eerst aanbieders waar je gratis webpagina’s aan kon maken. Maar voor financieel bleek het niet zo goed te zijn en toen kwamen ze op de proppen met pop-ups. Zuckerman zegt dan ook dat Tripod er alles aan gedaan heft om omzet te halen, van verkopen van t-shirts tot het halen van commissie uit beleggersadviezen.


De pop-up werd de redding van gratis diensten


Totdat er volledig in werd gezet op advertenties. Om de zo frivool (Comic Sans!) gemaakte eigen knutselwerken van de webpaginamakers niet te verknoeien werd de pop-up bedacht.


De pop-up van advertentiebedrijven zou ook zich distantiëren van de inhoud van bepaalde persoonlijke pagina’s. “We kwamen met het idee toen een groot autobedrijf uit zijn dak ging omdat zijn advertentie stond op een pagina die anale seks promootte”, schrijft Zuckerman.


Na het maken van zijn uitgebreide excuses besluit hij met een nieuw inzicht: “Na 20 jaar van het advertentiegedreven web kunnen we zien dat het huidige model slecht is, stuk en uitgehold. Het is tijd om afscheid te nemen van diensten die gratis zijn – maar in werkelijkheid ons (de gebruikers) zien als het product.”




Bedenker van pop-up zegt na 20 jaar: "Sorry!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten