Als je een WordPress-website hebt, wil je natuurlijk wel dat deze goed scoort. Zoekmachineoptimalisatie is niet iets wat meer ver weg staat bij de mensen. Veel mensen hebben er al weet van. Dankzij WordPress is het mogelijk om tal van handige plug-ins aan de website te koppelen. Uiteraard kan je wel wat SEO tips gebruiken om je website te laten scoren. In dit artikel zijn deze SEO tips beschreven.
Websitesnelheid
De websitesnelheid is door een update van Google zeer belangrijk geworden. Wanneer iemand meer dan 5 seconden moet wachten, is hij of zij al snel geneigd om de website te verlaten. Een website die sneller laadt zal dan vaker bezocht worden. Google heeft dit nel door en voor een goede score in Google zal je website dan ook snel moeten laden. Maar wat kun je doen om je website sneller te maken? Allereerst moet je dan een goede provider hebben. Daarnaast hebben gebruiken van WordPress een speciale plug-in ontwikkeld. Het gaat om cache plug-in. Zo kan je bijvoorbeeld de Quick Cache plug-in gebruiken.
WordPress SEO Plug-in
WordPress is vandaag de dag een zeer populair CMS-systeem. Steeds meer websites worden met dit systeem gemaakt. Vroeger was WordPress alleen geschikt voor blogs, maar tegenwoordig kan je zelfs webshops bouwen met WordPress. Met WordPress is het mogelijk om de website op gemakkelijke wijze te kunnen beheren. Daarnaast zijn er vele plug-ins die kunnen worden geïnstalleerd om de website beer vindbaar te maken. Een van die plug-ins om je website beter te maken is SEO by Yoast. Hiermee verbeter je de SEO van je website al in de basis. Wanneer je de plug-in hebt geïnstalleerd kan je onder elk bericht of pagina de website optimaliseren. Er zijn dan een aantal dingen die je moet instellen.
Je moet een focus zoekterm kiezen. Een pagina of bericht heeft een zoekterm waar het op gevonden moet worden. Als het bijvoorbeeld ‘auto kopen’ is, moet je dat invullen. Deze term moet dan in de omschrijving, de URL, de titel en de alt tags terugkomen. Daarnaast moet je een SEO titel meegeven. Dit is de titel waarmee de pagina in Google verschijnt. Ook moet je een meta omschrijving invullen. Dit staat onder de URL in de zoekresultaten van Google.
Je mag maximaal 156 tekens gebruiken. Als je meer tekens gebruikt zal Google dit inkorten. Hier moet je vertellen wat de bezoeker op de pagina zal vinden. Dit alles kan je doen voordat je een pagina gaat publiceren. Op het tabblad waar je bent zie je een bolletje met een kleur. Als je een groen bolletje ziet, betekent dat dat je de pagina goed SEO geoptimaliseerd hebt. Een geel of oranje bolletje is minder goed en dus moet je nog wat aanpassen. Rode bolletjes zijn slecht, dan moet je nog even aan de slag om het in orde te maken! Het is zaak om alle bolletjes groen te krijgen. Dan heb je alle pagina’s op een goede manier SEO geoptimaliseerd.
Permalink instellen
De opbouw van een URL is van belang voor Google. Vaak zie je achter de domeinnaam getallen staan. Bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/?p=345. Google kan dan niet zien waar de pagina over gaat. Je moet dan een permalink instellen. Bijvoorbeeld www.voorbeeld.com/auto-kopen. Google weet dan waar de pagina over gaat.
Om Permalinks binnen WordPress in te stellen ga je naar instellingen en kies dan voor de pagina Permalinks. Het staat ingesteld op standaard. Je moet dan voor aangepaste structuur kiezen. Eerst zal de categorie worden weergeven, daarna de postname. Met de postname wordt de naam van de pagina bedoeld. Je kunt een bericht een categorie meegeven. Je kunt er dan voor kiezen om deze categorie ook te tonen of alleen de postname. Het is belangrijk dat Google weet waar de pagina over gaat. De permalink zal vervolgens automatisch worden aangepast.
Kruimelpaden
Kruimelpaden worden ook wel broodkruimels genoemd. Het zijn interne links die laten zien op welke pagina je op dat moment bent. Vaak staat er dat ‘U bevindt zich hier:’. Websites die veel pagina’s en/of artikelen hebben doen er goed aan om dit ook in te stellen. De robot van Google kan op deze manier gemakkelijker door je website heen gaan. Daarbij zullen dan alle pagina’s bezocht worden en dat is natuurlijk wat je wilt.
Eerder heb je al gelezen over de SEO plug-in by Yoast. Deze kan je gebruiken om kruimelpaden te maken op je website. Je moet daarvoor naar de interne links pagina gaan. Je kunt daar de code plaatsen. De code moet boven de pagina titel worden geplaatst. Dit is een locatie waar de bezoeker verwacht waar het een kruimelpad kan zien.
Interne links
Om er voor te zorgen dat een pagina beter scoort in google kan je meerdere pagina’s laten verwijzen die moeten scoren in de zoekresultaten. Relevante woorden kan je een link meegeven zodat mensen erop kunnen klikken en vervolgens op de pagina uitkomen. Er zijn plug-ins voor te downloaden, maar het is aan te raden om dit zelf te doen, om de kwaliteit van de links goed te houden.
Sitemaps
Het is handig om een sitemap aan te maken voor je website. Op deze manier weet je zeker dat Google je hele website indexeert en niet enkel de populairste pagina’s. De sitemap is een pagina, hierop staan allemaal links naar alle pagina’s van je website. Het is belangrijk om te weten dat er een tweetal soorten sitemaps zijn. Namelijk de HTML sitemap en de XML sitemap. De XML sitemap is voor zoekmachines. De eerder genoemde SEO-plug-in van Yoast maakt deze sitemap automatisch aan. Als je het liever zelf doet kan je een andere plug-in gebruiken om vervolgens de sitemap in de root van je webserver te plaatsen. Wanneer je voor een andere plug-in kiest, moet je niet vergeten om de sitemap van Yoast uit te zetten.
Als je een HTML sitemap wilt aanmaken kan je gebruik maken van een plug-in. Dit zijn vaak geautomatiseerde plug-ins. Je hoeft alleen maar een sitemap pagina aan te maken waar je vervolgens de code in plaatst. Ook kan je aangeven dat je bepaalde pagina’s wilt uitsluiten. Dan geef je in de code aan exclude=”paginanummer”.
Google Webmaster Tool
Google Webmaster is een zeer handige tool waar veel online marketeers en webspecialisten graag gebruik van maken. De tool kan je veel handige informatie verschaffen over je website. Zo zal de tool je inzicht geven in foutmeldingen en onduidelijkheden. Daarnaast kan je zien of er links op je website zijn die verwijzen naar een 404-pagina. Daarnaast kan je de XML sitemap indienen bij Google zodat je zeker weet dat Google je website zal indexeren. Om je website helemaal te optimaliseren doe je er goed aan om gebruik te maken van deze tool.
SEO tips op een rijtje
Geen opmerkingen:
Een reactie posten