maandag 18 augustus 2014

Google blijft zichzelf

Larry Page en Sergey Brin deden tien jaar geleden een belofte: Google is geen doorsnee bedrijf en we zijn niet van plan dat te worden. Zij hebben tien jaar geleden een brief opgesteld, Page heeft deze geschreven vanuit de ik vorm, maar hij spreekt ook namens Brin. Het heeft een idealistisch karakter. Page schreef bijvoorbeeld: “Wij maken verbeteringen liever direct bekend in plaats van ze uit te stellen, ook al is dat gunstiger voor onze financiële resultaten”.


Niet klagen

De investeerders klagen niet. Wim Zwanenburg is analist van de ICT fondsen bij vermogensbeheerder Stroeve en Lemberger. Hij zegt: “Sinds de beursgang tien jaar geleden is er per jaar gemiddeld meer dan 25 procent winst gemaakt. Vanaf 2004 kom je in totaal uit op ruim 960 procent winst”. “Met de kennis van nu was je natuurlijk vol in Google gestapt, maar dat is makkelijk praten. Je moet met technologiefondsen altijd waakzaam blijven.”


Meerderheid stemrecht

De aandeelhouders van Google hebben weinig zeggenschap. De directie van Google, waar ook Page en Brin bij horen, heeft sinds de beursgang altijd een meerderheid van het stemrecht gehouden. Zwanenburg zegt daarover: “Zolang het bedrijf goed presteert, zullen de aandeelhouders daar niet over klagen en vinden ze het ook niet erg dat er geen dividend wordt uitgekeerd. Pas als de koers onder druk komt te staan, zal dat leiden tot kritiek. Maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren.”


Innovatie en bedreigingen

Er is nog genoeg mogelijk. Momenteel koopt Google bedrijfjes op die zich hebben gespecialiseerd in het maken van robots met kunstmatige intelligentie, dit zal een groot project worden. Vogelstein zegt daarover het volgende: “Ik heb geen idee waar het toe zal leiden, maar we houden het hier in The Valley scherp in de gaten”. Maar bij een groot bedrijf zijn er ook altijd bedreigingen, zo ook bij Google. Wired-redacteur Vogelstein zegt dat Google zich zorgen maakt om twee dingen. “Allereerst over Facebook en Amazon. Die pagina’s hebben hun eigen zoekfunctie buiten het bereik van andere zoekmachines.


Hoe groter die sites worden, hoe minder het bereik van Google. De tweede uitdaging voor Google is de opkomst van mobiel internet. Hoe je het ook wendt of keert, er is op tablets en smartphones minder ruimte voor advertenties.” Bij Google wordt volgens hem de vraag ‘hoe verdien ik hier geld mee’ pas in fase twee gesteld. Het gaat eerst over innovatie, advertenties vormen daarin alleen maar een blokkade. “Dat kunnen zij zich met zo’n groot ontwikkelingsbudget ook wel veroorloven.”


Aan hun woord gehouden

De oprichters van Google hebben zich aan hun woord gehouden volgens Vogelstein en Zwanenburg. Zwanenburg zegt: “Google is absoluut geen doorsnee bedrijf. Werknemers komen nog steeds met hun fiets naar het werk”. Vogelstein zegt: “Larry Page en Sergey Brin hebben zich zeker aan hun woord gehouden”.


“Je verwacht van Ford of General Motors dat zij een zelfrijdende auto ontwikkelen, niet van een zoekmachine. En dan heb ik het nog niet eens over ontwikkelingen zoals Project Loon. Het anders denken is misschien wel één van de belangrijkste eigenschappen van Google.”




Google blijft zichzelf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten