dinsdag 30 juni 2015

"Google manipuleert zoekresultaten in eigen voordeel"





Google zou de bezoekers niet de meest nuttige resultaten laten zien, maar vooral zijn eigen dienst voortrekken in de resultaten van zijn zoekmachine. Dit laat een groep onderzoekers weten onder leiding van professor in rechten Tim Wu in een maandag verschenen onderzoek.


Dit onderzoek is door de recensiewebsite Yelp betaald, maar geeft toch een onafhankelijk resultaat, laat Wu weten. Onder bijna 2700 respondenten in het onderzoek vergeleken de onderzoekers de mensen meer doorklikken in de standaard zoekresultaten of een aangepast resultaat.


Dat aangepaste resultaat toont de zogenoemde Onebox niet, een venster met lokale zoekresultaten wanneer een gebruiker bijvoorbeeld naar restaurant of huisarts zoekt. Deze Onebox toont volgens de onderzoekers vooral resultaten van Google+.


Buitengesloten


Bij dezelfde zoekopdracht leverde Google zonder Onebox 719 recensies op, waar de standaardversie met Onebox zoals gebruikers die voorgeschoteld krijgen 31 recensies toont, via Google+.


Bij de resultaten van de onderzoekers klikten gebruikers 45 procent meer door dan bij de resultaten van Google. “Het grootste deel van de lokale zoekresultaten lijkt door Google strategisch ingericht op zo’n manier dat concurrenten gehinderd en buitengesloten worden”, meldt het onderzoek.


Google wordt voor vergelijkbare beschuldigingen onderzocht door de Europese Commissie. Die onderzoekt of Google zijn eigen zoekresultaten in het geval van webwinkels voortrekt.




"Google manipuleert zoekresultaten in eigen voordeel"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten