maandag 5 mei 2014

Groei aantal datalekken groter verwacht

De laatste tijd hoor je veel over datalekken en uit onderzoek is gebleken dat je hier in de toekomst vaker mee rekening mag houden. Vooral webapplicatie-aanvallen maken nu voor 35 procent deel uit van alle datalekken in websites en webwinkels. Zo vonden er alleen al in 2013 meer dan 4000 incidenten plaats bij webwinkels, waar maar 500 daarvan echt openbaar en bevestigd werden.


Vorig jaar begon op het gebied van veiligheid al veel dingen niet goed. Bij grote retailers als Neiman Marcus en Target waren er grote datalekken ontdekt. Daarnaast is er ook een groei waargenomen van succesvolle aanvallen op websites. Zo waren deze aanvallen al goed voor 35 procent van beveiligingsinbraken met dataverlies in 2013. Vergeleken met de jaren ervoor betekende dat maar liefst een groei van 21 procent. 


Hackers richten zich vooral op creditcardgegevens


In het onderzoek naar de datalekken werd er vooral gekeken naar het aantal aanvallen en niet zozeer naar de data die gestolen werd. Verizon heeft in haar onderzoek laten zien dat de meeste aanvallen op de webwinkels vooral een financieel motief hadden. Zo waren maar liefst 95% van alle web-aanvallen gericht op rekening- en creditcardgegevens.


Verder in het rapport van Verizon worden er nog enkele suggesties gegeven die cyberaanvallen in de toekomst kunnen voorkomen. Zo zal er afscheid genomen moeten worden van het single-password-verificationsysteem. Daarnaast zullen er ook strengere procedures ontwikkeld moeten worden voor de gebruikers die meerdere malen achter elkaar niet in kunnen loggen met de juiste gegevens. En vooral webwinkels moeten zelf voortduren zoeken naar kwetsbaarheden op de website, zodat ze ontdekt kunnen worden en vooral opgelost kunnen worden voordat hackers hier misbruik van kunnen maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten