Reacties op blogartikelen is voor de één een geschenk uit de hemel, terwijl het voor een ander een hel op aarde is. Wat je er ook van vindt, je zult er wel mee om moeten leren gaan. Dit is namelijk ook een onderdeel van je taken als blogger. Het onderhouden van reacties is namelijk een wezenlijk deel van een betrokken online community, maar hoe zorg je ervoor dat er binnen bepaalde richtlijnen nog steeds betrokken gediscussieerd wordt?
1. Zorg voor meldingen bij een nieuwe reactie
Stel het in dat je een e-mail ontvangt bij een nieuwe reactie, want hierdoor zie je meteen of je de reactie wel of niet wilt toelaten. Zo ben je snel op de hoogte van spam, grove taal en ronduit overdreven opmerkingen. Daarnaast kan het ook fijn zijn om een discussie in de gaten te houden, zonder dat jezelf elke keer de website moet checken.
2. Maak gebruik van een goede spamfilter
Je kunt met een goede spamfilter al snel veel werk besparen. Voor WordPress kun je bijvoorbeeld Akismet gebruiken en daarmee komt er zelden een spamreactie doorheen. Met een goede spamfilter kun je eenvoudig spamreacties blokken, ip-adressen blokken en bepaalde berichten met standaard URL’s en keywords blokken.
3. Zet de regels op een rij
Ook al is het een A4′tje met daarop een aantal steekwoorden en gebruik je hem alleen intern, het gaat erom dat jij voor ogen hebt wat je wel en niet tolereert. Daarbij helpt het om aan de hand van de door jouw gemaakte regels, consequent te zijn. Wil je het wel publiceren, dan kan dat in een “comment policy”, oftewel Algemene voorwaarden.
4. Doe je best om alle vragen te beantwoorden
Het is natuurlijk niet mogelijk om op elke reactie te reageren, maar mensen bedanken als ze een reactie achterlaten op een artikel van je wordt zeker gewaardeerd. Echter vraagt niet elke reactie om een reactie.
Vragen daarentegen zijn wel een must om te beantwoorden. Er zijn mensen die naar advies vragen en daarnaast zit er nog een voordeel aan. Je kunt namelijk de vragen gebruiken om een nieuwe post te maken en hierdoor kun je direct een nieuwe stuk content maken waar veel mensen van jouw doelgroep iets aan hebben.
5. Vraag jezelf af hoeveel informatie je voor niets weg geeft
Wanneer je een ondernemer bent kun je hier vaak nog eens tegenaan lopen. Uiteraard wil je mensen helpen, maar er moet natuurlijk ook iets voordeel voor jou inzitten. Je moet je dan ook afvragen hoe ver je hierin gaat.
Beantwoord alleen vragen gratis en voor niets als je dat ook voor je klanten doet. Wordt er gevraagd naar informatie waar klanten normaal voor moeten betalen? Ben hier dan duidelijk in en ga niet over die grens heen. Verwijs mensen dan vriendelijk naar je contact of diensten pagina en ga niet verder in op de discussie.
5 tips om met reacties op je blog om te gaan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten