Er is geen uitleg nodig dat in het Snowden tijdperk de IT-wereld flink veranderd is. Er zijn echter wel een aantal kansen waarvan geprofiteerd kan worden. Kansen die direct gepakt moeten worden. Het kan de Nederlandse IT-sector namelijk een sterkere positie geven, ook Europees gezien.
Amerikaanse cloud
Echter, niet alleen Snowden heeft de kaarten binnen de IT-wereld opnieuw geschud. Ook de impact van de Amerikaanse wetgeving heeft voor opschudding gezorgd. Er kan dan gedacht worden aan het Patriot-act. Ondertussen is dat een serieus begrip geworden. Het wordt aangewezen als een perfecte zondebok om geen beroep te doen op cloud services en de Amerikaanse cloud services in het bijzonder. Voor de IT-bedrijven uit Amerika staat er erg veel op het spel. Wanneer er weer een nieuwe opschudding wordt veroorzaakt, zal de groei van de cloud omzet in eigen land doen afnemen. De nood is inmiddels aardig hoog geworden. Aan de ene kant zien we stevige uitspraken in de Amerikaanse pers die gedaan worden door politici. Aan de andere kant heeft een bedrijf als Salesforce de keuze gemaakt voor een eigen Duitse footprint. Dat hebben ze in samenwerking gedaan met Telekom. De data opslag wordt nu op Duits grondgebied gedaan.
Made in USA
Iets dat gemaakt is in Amerika is, volgens Garfield, niet meer iets om trots op te zijn. Het is meer de grondlegging voor het stellen van vragen en of de technologie uit Amerika onafhankelijk is. Volgens Garfield is er bij de Amerikaanse IT business leaders ook steeds meer sprake van Balkanisering. Dit heeft uitleg nodig. Ieder land tuigt zijn eigen cloud op, voor de meeste waardevolle processen. Daarmee ontstaat een gesegmenteerd internet voor het land, waarbij de Amerikaanse aanbieders niet welkom zijn. Duitsland en Frankrijk zijn hard op weg, maar Rusland en China zijn wat dat betreft al een stuk verder. Er wordt nog even bij verteld dat dit gedrag de internationale handel zou schaden. De Amerikaanse cloud zou duurder worden. Er moeten kantoren in de desbetreffende landen neer worden gezet en ook de wetten moeten gerespecteerd worden.
Unieke USP
Voor de Nederlandse IT-bedrijven liggen hier dan ook kansen. Dat klinkt natuurlijk gemakkelijk, maar in vergelijking met de Duitse en Zwitserse bedrijven blijft Nederland achter. Waar kiezen Nederlandse hosters niet voor het label ‘Gemaakt in Nederland’? Er ligt nog een kans, bijvoorbeeld in het adviseren van de Amerikaanse bedrijven om zodoende een eigen lokale identiteit op te zetten. Hiermee krijgen de bedrijven een USP in de schoot geworpen.
Kansen voor Nederlandse IT-sector
Geen opmerkingen:
Een reactie posten