donderdag 31 juli 2014

Wat is beter: korte of lange webteksten?



Dit is de discussie die nu al een paar jaar loopt. Ze zeggen dat mensen scannen en niet lezen en dat je beter de helft van je tekst kunt schrappen totdat je kort en bondige teksten hebt. Maar is dat werkelijk zo en wanneer is kort nu kort? Heb je aan 250 woorden genoeg of is 500 woorden eigenlijk beter? Hieronder vind je een paar punten die je van te voren kunt checken om de optimale lengte van je webteksten te bepalen:


  • Wat is het doel van je bezoeker?

  • Hoe zoekt hij naar de content om dat doel te bereiken?

  • Hoeveel informatie heeft hij nodig om een actie te ondernemen?

Heeft de lengte van je wetteksten met conversie te maken?


Het is één van de meest effectieve manieren om van je bezoekers je kanten te maken en twijfels weg te nemen bij je bezoekers, namelijk conversie. Dit zijn twijfels in hun hoofd en het zijn de vragen die ze zichzelf stellen voor het nemen van een koopbeslissing.


Met de lengte van je teksten is het vaak de eenvoudigste manier om de twijfels te verminderen. Vraag je dus af waarom mensen wel of niet reageren, bestellen of zich in willen schrijven. Is het bijvoorbeeld duidelijk genoeg hoe jouw dienst of product hen kan helpen?


Zo kan het iets toevoegen of schrappen in je tekst kan een wereld van verschil maken voor je conversie. Denk daarom goed na over hoe je alle twijfels bij een bezoeker weg kan halen.=


Met te weinig tekst loop je het risico dat je niet alle twijfels wegneemt en haakt je bezoeker af. Andersom roep je met meer tekst dan nodig nieuwe twijfels op. In beide gevallen gaat je toegevoegde waarde ten onder door de content.


Relatie tussen lengte van je webteksten en product/dienst


Uit het onderzoek van MarketingExperiments.com is gebleken dat er een directe relatie tussen de kosten van je product of dienst en de hoeveelheid informatie die nodig is om je bezoeker te sturen in zijn beslissingsproces.


Zo werken korte teksten beter bij een goedkoper of simpel uit te leggen dienst of product. Dit brengt namelijk minder verplichting voor je bezoeker met zich mee. Hierdoor heeft je bezoekers ook minder vragen en twijfels bij bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book en daarnaast brengt het ook weinig risico en verplichting voor je bezoekers met zich mee.


Je kunt echter bij een duurder of complex dienst of product beter lange teksten gebruiken, omdat het voor je bezoeker meer verplichtingen met zich meebrengt. Je bezoeker zal meer vragen stellen, heeft grotere twijfels en zal dus om meer zekerheid vragen om hij de juiste beslissing moet nemen om jouw dienst of product te kopen.




Wat is beter: korte of lange webteksten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten