zondag 27 juli 2014

Succesvolle strategie op social media




Ieder bedrijf weet dat het belangrijk is om interactie te hebben op social media. Daarom is er vaak wel inspiratie voor een social media strategie die ook vaak nog wordt toegepast. Echter, er wordt nog een veelgemaakte fout gemaakt. Iedereen is nog steeds teveel aan het zenden. Elk social medium heeft natuurlijk zijn eigen ‘verpakking nodig’ en dat eist een andere aanpak. Maar toch wordt nog steeds dezelfde content op verschillende kanalen gedeeld. Daarbij worden nog tussen neus en lippen door ook nog de acties en aanbiedingen gedeeld op deze kanalen.


Social media succesvol inzetten

Het succesvol inzetten van social media is niet voor iedereen weggelegd. Veel bedrijven leven nog in de stijl van ‘even een berichtje plaatsen op elk kanaal’. Dat wordt niet moeilijk gevonden. Maar scoort dit wel? En als je geen weet hebt van hoe je een Facebookpagina goed moet beheren, wat moet je dan doen? Wat voor berichten moeten er nu geplaatst worden? Voor welke kanalen kies je? Wat wil je met de berichten bereiken? Wat doe je met reacties? Het zijn zomaar een aantal vragen die kunnen leven. Vaak gaat het mis. Voordat je op al deze vragen een antwoord kunt geven moet je eerst een duidelijk beeld hebben van je doelgroep.


4 zaken waar je op moet letten-

Een Facebookpagina moet wat te bieden hebben. Denk maar eens aan het voorbeeld dat je een winkel binnenloopt, waar op de ruiten staat dat het uitverkoop is. Maar je komt er achter dat er alleen achter in de winkel een bak is met wat uitverkoop artikelen. De winkel heeft je dus gelokt, maar je bent niet tevreden en je koopt niets. Online is dat ook zo. Je Facebookpagina kan uitdagend zijn om te liken, echter als je pagina niets te bieden heeft voor de liker, zal deze snel je pagina weer verlaten en zelfs op de ‘unlike’ knop drukken.


- Veel bedrijven zenden alleen. Wanneer je met iemand praat, is het niet prettig als deze persoon veel schreeuwt. Dit kan je online door trekken. Bedrijven die alleen maar vertellen hoe geweldig ze zijn, zullen geen fans krijgen. Het social media kanaal moet een doelgroep een meerwaarde bieden. Wat is de reden van volgers om je te volgen? Alleen zenden werkt niet op social media. Ga de interactie aan met je doelgroep. Social media gebruikers willen graag praten over de ervaringen die ze delen.


- Veel bedrijven willen ook op een viral sturen. Ze maken een video en willen natuurlijk dat deze als een sneeuwbal over social media gaat. Maar vaak blijkt de praktijk anders. Bedrijven die hier op aansturen komen vaak van de koude kermis thuis. Alleen de echte opmerkelijke video’s die uniek zijn scoren ook daadwerkelijk en gaan viraal. Bedrijven ‘smeken’ dan ook vaak om het viraal gaan in berichten. Echter, dit bereik je alleen als de video ook daadwerkelijk goed is.


- Bedrijven zijn al vanouds gewend om met mooie acties en aanbiedingen te strooien. Denk maar eens aan de markt of de folders die terecht komen op deurmat. Op social media is het niet anders. Bedrijven storten de timeline van mensen vol met acties en aanbiedingen. Mensen die dit zat zijn, zullen snel de unlike knop hebben gevonden. Daardoor lopen bedrijven een belangrijke kans mis. Er is immers geen interactie met de doelgroep. Natuurlijk kan er best eens een actie of aanbieding op social media worden geplaatst. Maar dat moet niet het enige zijn wat een bedrijf te melden heeft. Mensen volgen een bedrijf niet zomaar, ze zijn geïnteresseerd, niet alleen in acties of aanbiedingen.


Hierboven staat dus beschreven hoe je als bedrijf social media niet moet inzetten. Maar hoe doe je het nu wel? Hoe zet je social media op een goede en effectieve wijze in? Je moet er voor zorgen dat je content deelt, die relevant is voor je doelgroep en je doelgroep helpt. Het gaat hier om social media marketing. Daarbij hoort content marketing. Het gaat dan niet alleen om social media. De content marketing, moet onderdeel zijn van de gehele marketingstrategie. Dat betekent zowel online, als offline. De website, social media, folders en dergelijke moeten dus allemaal op elkaar afgestemd worden.


Er moet eenzelfde boodschap geformuleerd worden. Wat maakt je bedrijf uniek? Wat willen mensen weten? Kortom, alle content moet een toegevoegde waarde hebben voor de klanten. De klanten moeten dankzij de content geholpen worden bij de dagelijkse activiteiten. Goede content kan er voor zorgen dat een bedrijf succesvol wordt, het is een insteek van de marketing van een bedrijf. Echter, het helpen van je doelgroep met content is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Soms moet je anders gaan denken. Deze gedachtegang kan compleet anders zijn dat je voorheen dacht. Je spreekt in de content niet direct over je producten of diensten, maar je wilt de content toch voor je bedrijf laten spreken. Hoe dit je dit nu?


4 handige tips voor een goede social media strategie

- Een belangrijke tip is om de wereld van de klanten in te stappen. Wat zijn je klanten voor personen? Waar liggen hun interesses? Het is belangrijk om te bedenken dat hun interesses vaak verder reiken dan je bedrijf. Waar houden de klanten zich dagelijks mee bezig? Speelt je bedrijf of je product daar een rol in? Wat doen je klanten op internet? Waar halen ze hun informatie vandaan? Dat zijn natuurlijk heel wat vragen. Hoe krijg je nu het antwoord op deze vragen? Daarvoor moet je met je doelgroep praten. Je moet erachter zien te komen wat ze doen en wat ze willen.


- Als je de voorgaande vragen hebt kunnen beantwoorden, is het belangrijk om content te creëren op deze antwoorden. Hoe kan je je doelgroep helpen door middel van de content? Wees je doelgroep voor, dat is een belangrijke gedachte. Er zijn al tal van ideeën uitgedacht. Bijvoorbeeld een webwinkel met kinderkleding voor de allerkleinsten. Er is een portal ingericht waar ouders (vooral moeders) ervaringen kunnen delen over de webshop. Ook wordt er antwoord gegeven op de vragen die moeders hebben. Er wordt naast de kleding dus nog veel meer (gratis) informatie aangeboden en dat is natuurlijk erg handig. Het kan dan bijvoorbeeld gaan over de groei van kinderen op een bepaalde leeftijd. De webwinkel heeft daardoor handig ingespeeld op de vragen die ouders hebben. Aan de hand van de content op de website wordt er ingespeeld op de behoefte van ouders.


- Het bovenstaande voorbeeld is perfecte opstap om user generated content te creëren. Het is natuurlijk erg mooi als je een online community weet te creëren waardoor mensen in je doelgroep zelf content delen en creëren. Dan gaat het echt leven en gaan mensen dagelijks bezig met de content. Veel mensen vinden het erg leuk om zelf inbreng te delen en daar reacties op te krijgen van anderen. Via hun eigen content kunnen ze dan ook mensen inspireren en helpen. Natuurlijk kan je dit ook op een bepaalde manier stimuleren. Als je even terug denkt aan het voorbeeld van de kinderkleertjes, kan je er voor kiezen om mensen foto’s te laten delen op social media met kleding van de webwinkel. De mooiste foto kan dan een bepaalde prijs winnen. Op deze manier stimuleer je mensen om content met elkaar te delen. Daardoor kan het ook een klein beetje viraal gaan.


- Om je doelgroep beter te leren kennen kun je persona’s maken. Daardoor zal je een beter beeld krijgen van je doelgroep. Het klinkt misschien wat cliché en het kost wat moeite om het te doen. Maar het is belangrijk om je content strategie succesvol te laten worden. Wanneer je een goed beeld hebt van je doelgroep en de mensen die daartoe behoren, kan je je beter inleven in je doelgroep. Op deze manier kan je content creëren waar mensen ook daadwerkelijk wat aan hebben. Wel is het belangrijk om te weten dat je meerdere persona’s moet creëren. Veel bedrijven hebben namelijk meerdere doelgroepen. De kenmerken en leefwerelden verschillen flink per doelgroep. Vat dus niet alles samen in één doelgroep.




Succesvolle strategie op social media

Geen opmerkingen:

Een reactie posten