dinsdag 15 juli 2014

Factoren voor zoekmachineoptimalisatie




Zoekmachineoptimalisatie is vandaag de dag een zeer populair woord. Het is mogelijk om vanuit allerlei invalshoeken SEO te benaderen. Het kan gezien worden als een wetenschap waarbij het draait om de cijfers en de analyses. Maar het kan ook benaderd worden vanuit de gedachtegang van een bezoeker. Er moet dan ingespeeld worden op de wensen van een bezoeker. Linkbuilding, meta tags, zoekwoorden, content en ranking zijn allemaal termen die bij SEO horen. Ze spelen allemaal een rol om een website hoog te kunnen laten scoren in Google. Echter, hoe er ook naar zoekmachineoptimalisatie gekeken wordt, er zijn een drietal factoren die er voor zorgen dat een website hoog scoort. Het gaat om:

- Content;

- Techniek;

- Autoriteit.


Content hoort bij SEO

Content is ontzettend belangrijk om hoog te scoren in Google. Niet voor niets wordt er gesproken over ‘Content is king’. Iedere SEO-specialist zal dit herkennen. Maar waarom is content nu zo belangrijk? Om bezoekers naar een website trekken en om deze te boeien, moet een website waardevolle content bevatten. Dat klinkt natuurlijk erg logisch, maar in de praktijk slaan heel wat website de plank goed mis. Veel bedrijven weten het wel, maar doen er niets mee. Dat is een gemiste kans.


Het draait dus om waardevolle content. Content waar de bezoeker ook daadwerkelijk iets aan heeft. Veel websites gaan hier de mist mee in. Er wordt een artikel van een paar honderd worden geschreven. In de tekst wordt een paar keer het zoekwoord gebruikt en deze wordt ook netjes verwerkt in de titeltjes en in de description van de pagina. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de content ook daadwerkelijk waardevol is. Ook denken veel mensen dat de artikellengte van belang is. Dat is een foute gedachte. Het gaat namelijk om de boodschap die verteld worden.


Schrijven van waardevolle content

Bij het schijven van goede content is het handig om een content marketing strategie te hanteren. Het is namelijk belangrijk om na te denken over welke onderwerpen er geschreven moet worden. De strategie kan dan bepalen op welke wijze content wordt gecreëerd. Dat kan natuurlijk een artikel zijn, maar soms kan het beter zijn om bijvoorbeeld een video te maken. Op dit moment ligt de nadruk dus al op de kwaliteit van de content. Dat zal in de komende jaren alleen nog maar toenemen. Het is dus van belang om kwalitatieve content te maken.


Zoals gezegd hoeft content niet alleen een artikel te zijn. Content kan namelijk ook gemaakt worden in bijvoorbeeld een video en zelfs in een afbeelding. Een afbeelding vertelt vaak veel meer dan een lap tekst. De inzet van multimediale content is dan ook aan te raden. Daarbij komt het feit dat Google erg gek is op dit soort content. Dat niet alleen, ook voor bezoekers zijn deze vorm van content erg fijn. Door video’s en artikelen te combineren is het mogelijk om pagina’s te versterken waardoor ze hoger komen in Google.


Techniek en SEO

Zoals gezegd is het dus erg belangrijk om een website zo goed mogelijk te optimaliseren. Dat zal er uiteindelijk toe leiden dat er mensen op de website komen. Maar een website moet ook beschikken over de juiste techniek. Wanneer een website niet beschikt over de juiste techniek, zal de website nooit hoog kunnen scoren in Google. De technische kant hangt af van het functioneren van de website, wat de gebruikers van de website vinden en wat Google uiteindelijk met de website ranking doet.


CMS systeem

Veel websites worden vandaag de dag gemaakt en beheerd met een CMS systeem, opensource. Bekende systemen zijn bijvoorbeeld Magento en WordPress. Meer dan de helft van de websites is tegenwoordig gebouwd met behulp van WordPress. Dankzij een CMS systeem is het erg gemakkelijk om een website te beheren. Daarnaast heeft de gebruiker de beschikking over veilige en goed geprogrammeerde software. Een website met een CMS systeem heeft schone code. Daardoor zal de website niet alleen sneller laden, maar ook zal de website gemakkelijker gelezen worden door Google. Ook worden CMS systemen continu voorzien van updates. Daardoor zijn de websites in beweging en dat vindt Google weer erg leuk. Ook de snelheid van een website speelt een belangrijke rol. Voor zowel de technische SEO als de gebruikerservaring is dit van groot belang. Wanneer een website niet snel laadt, zal dit frustratie opleveren bij de bezoeker. Als een website niet snel laadt, zijn mensen snel geneigd om weg te klikken.


WordPress

Zoals gezegd zijn veel mensen met gebouwd met WordPress. WordPress is namelijk een erg eenvoudig CMS-systeem. Daarnaast is het ook nog eens ontzettend gebruiksvriendelijk. Een gebruiker kan eenvoudig pagina’s aanpassen of een blog plaatsen. Ook kunnen allerlei plug-ins ervoor zorgen dat de website volledig wordt geoptimaliseerd. Een belangrijk voordeel van WordPress is het feit dat dit CMS-systeem erg SEO-vriendelijk is. Normaal gesproken bevat een WordPress website maar weinig code, waardoor Google de website snel en gemakkelijk kan crawlen. Daarnaast kunnen plug-ins voor een ideale optimalisatie van de SEO zorgen. Zo is het mogelijk om de meta tags, descriptions, headings en dergelijke met de plug-in aan te passen. Wie een website wil maken, doet er dan ook goed aan om de website met WordPress te bouwen.


Laadtijd website

Ook voor Google is de laadtijd van een website essentieel. Een website met een lange laadtijd, is vaak niet goed geprogrammeerd. Dagelijks is Google bezig met het doorzoeken van websites. Wanneer een website erg traag is, zal Google veel moeite hebben met het zogeheten ‘crawlen’. Google hecht daar erg veel waarde aan. Doordat de gebruikerservaring een belangrijke invloed uitoefent op de ranking, zullen website met een lange laadtijd niet hoog gerankt staan. Echter, het hoeft nog niets over de website inhoud te zeggen.


Autoriteit SEO

Een andere belangrijke factor, die vaak onderbelicht blijft, is autoriteit. Maar het is een factor die altijd al van belang is geweest. Vroeger was Google Pagerank erg belangrijk. Daarmee werd gekeken welke backlinks een website had. Een backlink, een link naar een website, werd door Google gezien als een aanbeveling. Als een website veel van deze backlinks had, zag Google dit als een grote aanbeveling. Waardoor de website dus automatisch hoog rankt in Google, daardoor is autoriteit ook een belangrijke factor. Al is de waarde van backlinks wel in de loop der jaren afgenomen.


Backlinks

Er is dus al gesproken over backlinks. Deze links, verwijzingen naar de website, zij belangrijk voor de autoriteit van een website. Echter, tegenwoordig kijkt Google naar het geven hoe relevant de links zijn en wat de kwaliteit ervan is. Hoe relevanter de link is, hoe groter de autoriteit van een website zal zijn. Tegenwoordig kan een artikel of pagina ook heel gemakkelijk via social media worden gedeeld. Deze links worden door Google als sociale aanbevelingen gezien. Wanneer een artikel veel gedeeld wordt op social media, zal Google dit opmerken. Echter, het is belangrijk om te weten dat Google dit niet ziet als ‘harde backlinks’ zoals links op een website. Deze links worden gekenmerkt als sociale aanbevelingen. Daarmee ziet Google de links als een indicator van de kwaliteit van een website. Voor een website is het noodzakelijk om veel van deze kwalitatieve en relevante backlinks te hebben. Sociale aanbevelingen kunnen dat zijn, als een artikel maar veel gedeeld wordt.


Autoriteit vandaag de dag

Echter, vandaag de dag is er bij Google ook flink wat veranderd. Google heeft honderden factoren waarmee het een website zal ranken. Een nieuwe ontwikkeling is de autoriteit van de auteur waar Google naar kijkt. Het gaat om Author Rank. Hiermee kijkt Google naar de reputatie van de auteur. Er wordt dus minder gekeken naar de website. Wanneer een auteur er voor kiest om meer artikelen over een bepaald onderwerp te schrijven, is de kans groot dat Google het artikel hoger rankt in Google. Iemand die nog nooit een artikel heeft geschreven over datzelfde onderwerp zal een stuk minder hoog in Google worden gerankt.


Goede content

Een website met weinig content zal nooit autoriteit opbouwen. De kwaliteit van de content kan wel goed zijn, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat daarmee autoriteit wordt opgebouwd. Dat wordt gedaan door het schrijven van artikelen en pagina’s waarnaar veel gelinkt wordt door middel van backlinks en op social media. Een website die niet meer dan 5 pagina’s heeft zal nooit autoritair sterk worden. Daar is wel wat meer voor nodig. Een website die meer dan 100 pagina’s heeft, heeft veel meer autoriteit dan de website met 5 pagina’s. Een grote website, met veel pagina’s is dan ook erg belangrijk. Echter, een website kan wel volgestopt worden met content, dat wil nog niet zeggen dat de content goed is. Daarom is het belangrijk om ook goede content te schrijven die relevant is.


Conclusie SEO

Echter, de autoriteit staat wel bol van de ontwikkelingen. Zo is de Author Rank nu een populair iets binnen SEO. Wat de toekomst zal brengen weet niemand. Maar wanneer alle drie de factoren van SEO op een goede wijze worden gecombineerd, is het mogelijk om een website hoog te laten scoren in Google. Het is dan belangrijk om de juiste techniek voor de website te gebruiken. De content die op de website staat moet goed en relevant zijn. Daarnaast moest de website in autoriteit gaan stijgen. Backlinks en deelbaarheid zijn daarbij van groot belang. De auteur van een website heeft dit vaak grotendeels zelf in de hand. Wanneer iemand SEO goed door heeft en goed weet wat het betekent, is het mogelijk om een groot succes te worden met een website.




Factoren voor zoekmachineoptimalisatie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten