Terwijl er veel bloggers zijn die bloggen omdat ze het leuk vinden om te schrijven, worden de meeste blogs ingezet om meer verkeer naar de website te trekken. Maar als je wilt dat mensen je blog lezen, dan zul je uiteraard bezoekers nodig hebben. En natuurlijk wil je enkele duizenden bezoekers per maand, dan maar tien bezoekers per maand. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat je meer bezoekers per artikel trekt, je hoger scoort in Google én dat je artikel gedeeld wordt op social media?
Stap 1: Welke bezoekers gaan het lezen?
Voordat je gaat beginnen is het verstandig om je in je doelgroep te verplaatsen, want wie zijn nu echt je bezoekers? Natuurlijk kan het erg leuk zijn dat je blog scoort op het ene zoekwoord, maar trek je bijvoorbeeld wel de juiste bezoekers?
Veel bloggers schrijven op basis van zoekwoorden en dit is natuurlijk op een bepaalde manier aantrekkelijk, maar bereik jij je doelgroep hiermee? Daarom is de eerste stap altijd de doelgroep en niet zozeer de zoekmachines. Wanneer je goed in de doelgroep verdiept, dan weet je waar de bezoekers mee zitten en tegen welke problemen ze aan lopen.
Stap 2: Wie zijn de juiste bezoekers?
Wanneer je weet waar je over wilt schrijven, dan kun je je gaan richten op de juiste bezoekers. Maar hoe kun je nu de juiste bezoekers krijgen? Met de juiste zoekwoorden natuurlijk! Bedenk bijvoorbeeld een titel voor je artikel die slaat op de pijn van je klanten. Waar zitten je klanten mee en in welke situatie zitten je bezoekers?
Geef voordat je gaat schrijven je titel door aan de Google Keyword Planner en probeer een goede combinatie te vinden tussen de koopintentie en zoekopdrachten. Zo zal een bepaald zoekwoord meer bezoekers opleveren, maar kan een ander zoekwoord een betere koopintentie hebben. Ga daarom voor de beste balans.
Stap 3: Optimaliseer je artikel!
Wanneer je een artikelen geschreven hebt je bezoeker is het zaak om je artikel te optimaliseren voor de zoekwoorden, zodat je uiteraard beter gevonden gaat worden. Dit kun je doen door de juiste zoekwoorden te verwerken in je titel en kopjes. Maar verrijk ook je artikel met afbeeldingen, video’s en eventueel podcasts.
Stap 4: Stuur de artikelen door
Wanneer je de laatste stap van je artikel bent, ga je nadenken over de call to action. Wat wil je dat je bezoekers bijvoorbeeld gaan doen? Wil je dat ze een reactie achterlaten of juist je bericht delen op social media? Maar welke call to actions kun je gebruiken bij je artikelen?
- Opt-In Formulier
- Je kunt mensen uitnodigen om een reactie achter te laten
- Je kunt mensen laten delen op social media via social media buttons
4 stappen om beter en slimmer te bloggen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten