Spreek je over een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar uit te wisselen op een leuke manier, dan heb je het over social media. Het gaat dan niet alleen om tekstinformatie maar je kunt ook geluid en beeld met elkaar delen via een social media website. Met andere woorden kun je wel zeggen dat social media staat voor media die je laat socialiseren met de omgeving waarin je jezelf bevindt. Heb je het over internationale social media websites dan heb je het meestal over Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter, maar WikiPedia en Myspace zouden ook nog kunnen.
Nederland en social media
Voorbeelden van social media uit Nederland heb je ook, dan heb je het meestal over Hyves, NuJij en Schoolbank. Bij social media is het zo dat je als bezoeker meestal de hoofdrol hebt. Je zorgt als bezoeker meestal voor de inhoud van de website. Als gebruiker upload je video’s bij YouTube, en bij WikiPedia kan iedereen zelf zijn artikelen maken en bewerken. Met het woord sociale zeg je al genoeg, hier komen groepen mensen bij elkaar om te communiceren over onderwerpen die zij alleen belangrijk vinden.
Actueel
Social media is vaak erg actueel, dit komt omdat je vaak hebt dat er een grote groep mensen actief zijn, en er is er altijd wel eentje de eerste bij een gebeurtenis. Bij social media heb je ook dat de inhoud van een website altijd vrij eenvoudig te delen is, maar je kunt hem ook makkelijk verspreiden binnen een netwerk. Voor het benaderen van marketinginches is social media zeer geschikt als communicatiemiddel. Met social media laat je de consumenten op een eenvoudige manier voldoen aan de basisbehoeftes, dit in tegenstelling tot de traditionele media. Je moet er wel rekening mee houden dat social media niet altijd betrouwbaar is, het kan ook geruchten verspreiden die dan door de mensen versterkt worden.
Social media voor bedrijven…
In het bedrijfsleven wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van social media. Dit zorgt er voor dat consumenten bekender worden met een bedrijf, producten en/of diensten kunnen bekijken en kennis kunnen maken met een bedrijf. Veel mensen zoeken informatie via internet op en daar wordt op deze manier ook op ingespeeld. Een bedrijf kan in deze tijd eigenlijk niet zonder social media, consumenten vragen er bijna om. Een bedrijf kan consumenten op de hoogte houden van aanbiedingen en het laatste nieuws als zij gebruik maken van social media. Dit is ook een van de redenen dat bedrijven dus niet meer achter kunnen blijven.
Een bedrijf kan social media gebruiken om nieuwe klanten te werven, maar ook om bestaande klanten op de hoogte te houden van alles wat er binnen een bedrijf speelt. Een product kan gepromoot worden, maar je kunt ook nieuws verspreiden en acties aan je klanten bekend maken. Zij kunnen het nieuws dan weer delen met hun vrienden en op deze manier kan een bedrijf in hele korte tijd veel bekendheid krijgen en nieuws verspreiden. Bij een leuke aanbieding zal het zeker hard gaan en merk je ook dat je ineens veel meer nieuwe klanten krijgt. Dit komt door social media omdat mensen interessante dingen met elkaar delen en dat gaat snel.
Tips voor bedrijven
Voor een bedrijf is het belangrijk met de tijd mee te gaan, social media kan dus niet meer ontbreken. Er zijn een paar aspecten van groot belang als je hier als bedrijf mee aan de slag gaat. Om te beginnen dien je zoveel mogelijk informatie te geven aan de consument, maar wel kort maar krachtig. Een consument wil vaak in een oogopslag zien waar het over gaat. Dus geen twintig regels tekst, maar liever vier goede zinnen met een opsomming zodat zij sneller kunnen scannen waar het over gaat. Belangrijk is ook dat je eerlijk bent en duidelijk bent in wat je klanten te bieden hebt. Hierdoor ontstaan er geen misverstanden.
Social media wordt door veel bedrijven gebruikt om reclame te maken, maak hier dan ook gebruik van. Dit kun je doen door een advertentie te plaatsen die je klanten dan weer kunnen delen, maar je kunt ook nieuws verspreiden of leuke acties vermelden waar je klanten dan voor kunnen kiezen. Je kunt ook korting uitdelen als mensen jouw item via social media delen, hierdoor komen klanten vaker bij je terug en zullen zij jouw bericht met vrienden delen. Dit zorgt er voor dat jij meer klanten aantrekt en klanten zullen regelmatig een kijkje nemen omdat het hen wel aanspreekt dat jij gebruik maakt van kortingen.
Voor bedrijven is het aan te raden, zeker in deze tijd, om volop gebruik te maken van social media. Blijf bij de tijd, ga er in mee en zorg er voor dat je klanten je hier ook kunnen vinden en dat zij zich bij jouw social media aan kunnen melden. Een paar keer in de week een leuke update, een leuke actie of wat nieuws, daar houden klanten van. Je bent hierdoor up to date en lekker bij de tijd en dat is waar consumenten tegenwoordig naar vragen. Ga jij hier in mee? Dan heb je een grotere kans dat de klanten jouw bedrijf in de gaten houden en gebruik maken van jouw diensten/producten.
Social media goede stap voor bedrijven
Geen opmerkingen:
Een reactie posten