Bij zoekmachineoptimalisatie gaat het om continu verbeteren van de website. Natuurlijk wil men daarbij zo snel mogelijk resultaten zien. Maar dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn alle vele handleidingen met betrekking tot SEO geschreven. Echter, deze leiden niet vaak tot directe resultaten. Het bezoekersaantal neemt niet toe of pagina’s stijgen niet in Google. Maar er zijn manieren waarmee direct resultaat in Google kan worden geboekt!
Iedere website wil zoveel mogelijk bezoekers op de website. Het is dan belangrijk om gevonden te worden op relevante zoekwoorden. Als eerste zal de website dan moeten worden uitgebreid met content. Het is wel belangrijk om te weten dat het even duurt voordat content gaat scoren in Google. En het is ook niet met zekerheid te zeggen of een nieuwe pagina hoog in Google verschijnt. Het is daarom beter om pagina’s, die al bestaan, te optimaliseren.
Op deze manier zullen ze een hogere ranking krijgen in Google. Het winnen van 3 of 4 plekjes in de zoekresultaten kan al een belangrijk verschil uitmaken. Het begrip reactieve SEO gaat om zoekmachineoptimalisatie aan de hand van statistieken. Als een artikel bij de eerste 10 zoekresultaten in Google wordt getoond, is dat al erg knap. Echter, dat hoeft nog niet te betekenen dat er grote hoeveelheden mensen op klikken. Ten eerste is het namelijk belangrijk om te weten hoe groot het zoekvolume is. Hoeveel mensen zoeken op dat bepaalde zoekwoord? Daarnaast is het belangrijk hoe de website wordt getoond. Zijn de titel en de description aantrekkelijk genoeg om te klikken?
Pagina optimalisatie
Wanneer een websitepagina wordt geoptimaliseerd is het Click-Through (CTR) van belang. Deze ratio zal een stuk hoger worden als een website stijgt in de zoekresultaten. Bij hetzelfde aantal vertoningen zal het aantal kliks hoger worden. Dat geeft dus aan dat het verschil maakt of een website op plek 3 of 9 staat.
Pagina’s zullen over het algemeen beter scoren dan losse artikelen. Het is belangrijk om op de pagina de meta title op een goede wijze te schrijven. Het zoekwoord moet in de meta title worden verwerkt. Vaak komt dit zoekwoord al voor in de meta description. De meta title is dus erg belangrijk als het gaat om de ranking van een website. Het is een van de belangrijkste SEO onderdelen. Het kan vergeleken worden met een hoofdstuktitel uit een boek. Het kan om pagina’s gaan, maar ook om artikelpagina’s.
Het is dus belangrijk om de pagina’s te optimaliseren om deze beter te laten scoren. Het is dan van belang om naar een aantal zaken te kijken. Met name de titel, metatags, heading tags, plaatjes en interne links zijn zaken waar goed op gelet moet worden. Belangrijke zoekwoorden moeten hier goed in naar voren komen. Als het bijvoorbeeld over ‘auto’s kopen gaat’. Dan moet dit zoekwoord overal in terug komen. Dus in de titel, heading tags, alt tekst van afbeeldingen etc. Uiteraard is het ook mogelijk om bestaande artikelen of pagina’s uit te breiden of te verbeteren. Wanneer een pagina regelmatig voorzien wordt van een update, blijft deze actueel. Dat is een goede zaak. Uiteraard voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Daarom is het aan te raden om een pagina of artikel regelmatig te updaten. Dat zal voor een stijging in de zoekmachines zorgen.
Hoger scoren in Google (SEO)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten