donderdag 19 maart 2015

Online drugsmarktplaats offline na vermoedelijke oplichting





De online marktplaats Evolution, die voornamelijk gebruikt werd voor het handelen in drugs, is plotseling van het internet verdwenen. Zo lijkt het erop dat het platform offline is wegens oplichting.


Het afgelopen weekend was het voor gebruikers namelijk niet mogelijk om de digitale valuta bitcoin van hun accounts af te halen. Evolution gaf als reden dat er technische problemen waren en op dinsdag werden zowel het forum als de website offline gehaald.


Reddit-gebruiker NSWGreat, die zichzelf als pr-medewerker en Evolution-drugsdealer omschrijft, laat weten dat de beheerders Verto en Kimble er inderdaad met het geld vandoor zijn.


“Het spijt me dat ik dit moet vertellen, maar Verto en Kimble hebben ons allemaal genaaid. Het spijt me voor iedereens verlies en ik ben ontdaan en sprakeloos. Ik voel me ontzettend verraden”, verklaart NSWGreat.


Verto


Echter Verto ook zelf op Reddit gereageerd op het voorval. Zo verklaart hij dat de actie op “onvoorziene omstandigheden” volgt en dat hij zich genoodzaakt voelt om de website offline te halen na het eerdere offline gaan van andere illegale online marktplaatsen. Daar bedoelt Verto waarschijnlijk Silk Road mee, dat wegens zijn activiteiten verboden werd.


Evolution was uitsluitend te bereiken via het zogeheten darknet, dat alleen door het gebruik van anonimiseringsnetwerk Tor bereikt kan worden. Op de site konden gebruikers duizenden verschillende drugs en illegale stoffen aanschaffen. Daarnaast gebruikten bezoekers Evolution ook voor het verkopen van hackinstructies, gestolen goederen, wapens en andere goederen die lastig aan te schaffen zijn.




Online drugsmarktplaats offline na vermoedelijke oplichting

Geen opmerkingen:

Een reactie posten