Als je een webshop hebt, dan maak je het regelmatig mee dat klanten naar je webshop komen en beginnen met een bestelling. Maar als zij dan bij het betalen komen dan kan het zijn dat ze afhaken. In Amerika noemen ze dat ‘Shopping Cart abandonment’ en in het Nederlands gaat het over ‘verlaten winkelmandjes’. 85% van de consumenten heeft wel eens een winkelmandje verlaten. Hiervan zal een groot deel waarschijnlijk bij de concurrent zijn bestelling plaatsen en wel afronden.
Voorkomen en oorzaken
Er zijn kunnen verschillende redenen zijn waarom klanten een bestelling afbreken. Er zijn oorzaken waar je niets aan kunt doen waarbij je kunt denken aan de laptop van de klant die is vastgelopen tijdens het bestelproces, of dat de klant zijn pinpas of identifier niet kan vinden. Het kan ook zijn dat de klant niet genoeg hebt op zijn rekening heeft staan en dan stopt met het bestellen. Maar er zijn ook redenen die je kunt voorkomen zoals ‘onverwachte kosten’ waarbij je kunt denken aan te hoge verzendkosten, BTW die achteraf blijkt te worden toegevoegd, toeslagen voor bepaalde betaalmethodes, etc. Dit kun je voorkomen door op je website duidelijk aan te geven wat de kosten zijn en de prijzen inclusief de BTW op de website te plaatsen zodat klanten ook weten waar zij aan toe zijn.
Mail
Het kan zijn dat je er nu alles aan hebt gedaan om alles aan je klanten duidelijk te maken, maar als zij dan toch de bestelling niet afronden kun je ook zelf de stoute schoenen aantrekken. Je kunt een e-mail sturen, een leuke korting aanbieden en wie weet komen ze dan terug en voeren ze alsnog de bestelling door. Je moet er alles aan doen om het je klanten zo aangenaam mogelijk te maken en door er voor te zorgen dat zij in jouw webshop blijven. Dit kun je op deze manier proberen en wie weet komen ze dan terug omdat zij merken dat je het hen zo aangenaam mogelijk maakt.
Vraag er naar
Je kunt je klanten vragen naar de reden waarom zij de bestelling niet hebben afgerond. Misschien zijn er aspecten waar je niet naar hebt gekeken, maar wat voor klanten wel van belang is. Als je je hierin verdiept kun je dit aanpassen en kun je de verlaten winkelmandjes steeds vaker voorkomen. Hierdoor zorg jij er voor dat je meer klanten aan kunt trekken en dat ze wat bij je kopen in de webshop. Meer tevreden klanten zal zeker een goede omzet betekenen voor jouw webshop. Probeer het maar eens uit en leef je in, in de klant.
Verlaten winkelmandjes voorkomen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten