woensdag 9 juli 2014

De ene like is de andere niet




Als je Facebook gaat gebruiken voor commerciële doeleinden, dan is het van belang dat je een aantal zaken weet. Er bestaan namelijk twee like buttons die je beide op de homepage kunt plaatsen. Ze lijken heel erg veel op elkaar, maar een van de twee heeft een heel andere functie. Dit zorgt vaak voor verwarring en daarom is het van belang dat je het verschil weet!


Like buttons

Zoals aangegeven zijn er twee soorten like buttons. Bij de eerste button gaat het over een universele code waarmee bezoekers je website kunnen like. Bij het duimpje zie je een getal staan en dat getal geeft aan hoeveel mensen erop hebben geklikt. Als iemand hier op klikt dan verschijnt er op het profiel van diegene: “….. likes www….”. Het bericht wordt dan in het nieuwsoverzicht van verschillende Facebookvrienden getoond. Dit is een leuke vorm van directe promotie. Hier is een speciale code voor beschikbaar:


fb:like layout=”box_count”>


In de shoppagina van je webshop kun je dan een snippet maken en op de homepage plaatsen.


Like de Facebookpagina

Als gebruiker van Facebook kun je een pagina aanmaken. Dit is specifiek bedoeld voor bedrijven, merken, beroemdheden etc. Je kunt op je pagina ‘fans’ verzamelen. Zo kunnen mensen fan worden door op je homepage op deze knop te klikken of door bovenaan de Facebookpagina op ‘Like’ of ‘Vind ik leuk’ te klikken. De berichten die je nu op je Facebookpagina plaatst verschijnen in het nieuwsoverzicht van jouw fans. Jouw berichten zullen bij een percentage van je fans verschijnen. Facebook wil graag dat je jouw berichten promoot door er een betaalde advertentie van te maken. Daar kun je hier meer informatie over vinden: https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-button/.


Waar plaats je welke knop?

Het is dus duidelijk dat de twee like buttons verschillende manieren bieden om je webshop te promoten en in contact te komen en te blijven met je fanschare. Het is mogelijk om beide knoppen te plaatsen op je homepage, maar wellicht zorgt dit voor enige verwarring. De meeste mensen vinden dat de tweede knop prominente plaats heeft verdiend op de homepage. Je kunt dan de eerste knop op een strategische plek op je website plaatsen.


Facebook voor commerciële doeleinden

Steeds meer mensen merken op dat Facebook erg goed ingezet kan worden voor commerciële doeleinden. Ben je ook van mening dat dit zo is en heeft je bedrijf nog geen eigen pagina? Dan wordt het de hoogste tijd dat je je hierin gaat verdiepen zodat je hier ook fans krijgt. Je kunt dan je laatste nieuws met hen delen en hierdoor krijg je nog meer naamsbekendheid. Anderen zijn snel op de hoogte van het laatste nieuws binnen je bedrijf en daar ben je toch ook naar op zoek? Gerichte bezoekers die gebruik willen maken van je dienstern? Social media kan niet meer gemist worden in het bedrijfsleven!




De ene like is de andere niet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten