Het is je waarschijnlijk wel eens opgevallen dat wanneer je aan het surfen bent op het internet, dat je continu dezelfde banner ziet van een website die je de avond ervoor hebt bezocht. Veel mensen denken dat dit toevallig remarketing wordt genoemd, maar remarketing houdt simpel gezegd in dat elke keer de reclame herhaalt wordt waar bezoekers interesse in hebben.
Hoe werkt remarketing?
Elke webshop en website eigenaar kan remarketing instellen. De eigenaar van een webshop of website betaalt een bepaald bedrag per keer dat iemand op de advertentie klikt. Zo gaat een deel van dit bedrag naar de website waar de advertentie op wordt getoond en een deel naar Google. De hele dag door maakt Google bij elke klik winst en ze hoeven er niks te doen. Zo kun je via Google Adwords gelijk aan de slag gaan met jouw remarketing campagne.
Maar toch zijn er veel mensen die zich afvragen of remarketing wel effectief is. Remarketing is erg effectief omdat mensen de advertentie zien die op jouw website zijn geweest. Je kunt je natuurlijk afvragen wie nou een betere doelgroep dan de mensen die je al een keer na je gezocht hebben, maar toch besloten om niet bij je te kopen. Het zijn mensen die een herinnering nodig hebben dat ze vergeten zijn om iets bij jou te kopen.
Wanneer moet je een remarketing campagne opzetten?
Het is vooral verstandig om remarketing te gebruiken op het moment dat het voor jou het beste uitkomt. Wanneer je bijvoorbeeld reizen verkoopt, dan is het zeker verstandig om voor vakantie remarketing te kiezen. De doelgroep ziet dan jouw advertenties op het moment dat er geboekt wordt en ze kunnen dan ook direct afrekenen.
Maar waar moet je nu opletten bij een advertentie? Een goede advertentie kun je maken door verschillende advertenties te testen en dit wordt ook wel splittesten genoemd. Zo kun je splittesten uitvoeren met verschillende kleuren en knoppen om zo de CTR(Click Through Rate) te testen van een advertentie. Een advertentie kan bijvoorbeeld 100 views hebben en 1 klik, dan heb je dus een CTR van 15. Wanneer een andere advertentie meer kliks heeft op 100 views, dan weet je dat de CTR ratio van de advertentie beter is. Probeer dan vooral hier op te letten:
- Hoeveel mensen klikken per 100 of 1000 views op je advertentie (CTR ratio)?
- Hoeveel van die mensen wat op je webshop komen kopen ook daadwerkelijk wat (conversie)?
- Levert het meer op dan het kost? Je moet namelijk wel een x bedrag per klik betalen en als iedereen klikt en niks koopt gaat er toch iets mis.
Wat houdt remarketing in?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten