donderdag 17 april 2014

10 SEO fouten die je als blogger moet vermijden

Zoekmachine optimalisatie is essentieel voor elke succesvolle blogger en daarom moet het ook op de juiste manier geïmplementeerd worden. SEO is afhankelijk van meerdere factoren die bepaald worden door het algoritme van Google en deze blijft zich continu aanpassen en verbeteren.  


Er zijn daarom zoveel SEO-mythes en het kan daardoor erg moeilijk zijn om erachter te komen wat nu precies 100% klopt. Daarom hebben we hieronder voor jou 10 SEO fouten die je zowel als blogger én website-eigenaar moet vermijden.


1. Het kopen van backlinks


Met het kopen van backlinks zul je wellicht een korte termijn boost krijgen wanneer je website al populair is, maar je neemt altijd nog een groot risico. Sommige betaalde backlinks worden snel onthult door Google en daarmee loop je het risico dat je een penalty ontvangt. Vooral backlinks uit totaal niet gerelateerde categorieën kunnen gezien worden als „onnatuurlijke backlinks”.


2. Duplicate content


Er zijn veel bloggers die op een bepaald onderwerp proberen te richten door een variatie van zoekwoorden te gebruiken. Zo zijn zoekwoorden zoals „host tips” en „tips voor hosting” vrijwel hetzelfde, maar daar worden dan twee aparte pagina’s per zoekwoord voor aangemaakt. Echter wordt je website hierdoor niet meer waardevoller door. Probeer dit dan ook te vermijden en kijk goed na of je niet dezelfde content aan het schrijven bent voor de soortgelijke zoekwoorden.


3. Gefixeerd zijn op PageRank


PageRank is een belangrijke factor voor de succes van elke website, echter is het niet de enige factor die belangrijk is. Google heeft laatst bekend gemaakt dat PageRank maar één van de tweehonderd rankfactoren is. Het is dus belangrijk om je niet te fixeren op PageRank, maar richt je vooral meer op het toevoegen van meer waarde op je website.


4. Automatische Title Tags


De title tag is misschien wel één van de belangrijkste aspecten als het om rankings in de zoekmachines gaat. Er zijn veel bloggers die de titel van een blogpost automatisch overnemen, ook wanneer deze te groot is en niet volledig in de zoekresultaten te zien is. Wat je dan beter kunt doen doen is een title schrijven waar je zoekwoord in verwerkt is. Een voorbeeld;


Blogtitel


Hoe kan ik het beste een nieuwe blog beginnen met WordPress als CMS-systeem?


Meta Title in zoekmachines


Hoe start ik het beste een WordPress blog?


5. Je richt je meer op het uiterlijk van je website dan op de content


Sommige bloggers en website-eigenaren lijken soms wat gefixeerd te zijn op het uiterlijk van hun website. En natuurlijk is het belangrijk om hier aandacht aan te geven, want wanneer je website er goed qua uiterlijk uitziet zal dit ook meer bezoekers trekken.


Echter zijn er veel bloggers die hun blogartikelen volstoppen met afbeeldingen en andere graphics. Hierdoor wordt ten eerste je website een stuk trager en hierdoor kan de geschreven content ook van mindere waarde zijn. Probeer hier dus altijd een goede balans in te vinden.


6. Gebruik maken van gratis hostingblogs


Gratis hostingblogs zoals TypePad en Blogger kunnen je een fatsoenlijk platform bieden, maar in de meeste gevallen zijn ze niet flexibel genoeg om bijvoorbeeld speciale plugins te installeren waarmee je jouw SEO-doelen kunt bereiken.


Je kunt dan beter voor CMS-systemen zoals WordPress of Joomla! of je eigen blog of website mee te starten. In combinatie met een domeinnaam en hostingplan ben je op zijn goedkoopst een paar tientjes per jaar kwijt, maar je weet dan wel dat je jouw website volledig te optimaliseren is voor de zoekmachines.


7. Keyword stuffing


Keyword stuffing is één van de grootste fouten die bloggers en website-eigenaren maken. Het is een tactiek die website meer kwaad kan doen dan goed. Indien je op verschillende zoekwoorden wilt scoren, dan kun je het beste aparte pagina’s aanmaken per zoekwoord en deze pagina’s daarvoor optimaliseren. Het manipuleren van zoekmachines zoals Google wordt dan ook hard bestraft.


8. Kleine stukjes content schrijven


Veel bloggers schrijven kleine stukjes content van rond de 150-200 woorden. Vooral wanneer je een gastblog probeert in te dienen bij een andere website voor linkbuilding, zal dit 9 van de 10 keer afgewezen worden. Een goed artikel kun je in de meeste gevallen niet binnen 200 woorden schrijven, zonder hier volledig over het onderwerp uit te wijten. Naast dat het gezien wordt als lage kwaliteit, kan het je ook een aantal bezoekers kosten.


9. SEO verkeerd uitvoeren


Als het om SEO gaat is er niet echt één manier om je blogartikelen te optimaliseren voor de zoekmachines, maar er zijn wel methodes die algemeen bekend zijn dat ze werken. Zo is het bewezen dat het linken naar gerelateerde blogartikelen onder je blogartikelen zeer waardevol wordt gezien door zoekmachines zoals Google. Daarom is het verstandig om diverse SEO-blogs te lezen en uit te testen wat nu wel of niet goed werkt voor jouw website en blogartikelen.


10. Het vergeten van de ALT-tag


Het vergeten van de ALT-tag is iets wat vaak voorkomt, wanneer website-eigenaren blogartikelen schrijven. De ALT-tag gebruik je om afbeeldingen een titel mee te geven. De zoekmachines kunnen namelijk geen afbeeldingen zien, maar kunnen aan de hand van de ALT-tag wel lezen waar de afbeeldingen over gaat. Het is dus verstandig om je zoekwoord of een variatie daarvan voor je afbeeldingen in te stellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten