vrijdag 11 april 2014

Hebben de metatags invloed op de ranking in Google?

Wanneer je een website hebt of maakt en je wilt met zoekmachine optimalisatie beginnen, dan zul je snel in aanraking komen met de metatags. De metatags zijn er om kort informatie te geven over het document of een pagina in de zoekresultaten. Echter is de invloed van metatags op de zoekresultaten niet meer zo groot als eerder. 


Vroeger werd vooral de keywordtag gebruikt om aan te geven in de zoekmachines waar de pagina over ging. Het zou niet lang duren voordat mensen misbruik zouden gaan maken van de keyword tag en deze volstoppen met zoektermen in de hoop dat ze hier goed op zouden gaan ranken. Hierdoor heeft Google besloten de tag niet meer te gebruiken in haar zoekresultatenalgoritme.


Welke metatags zijn wel belangrijk?


De meest belangrijke meta tags zijn de meta title en de meta description. Deze worden misschien dan niet meer gebruikt als rankingfactor, maar heeft nog wel altijd invloed op de CTR oftewel de Click Through Rate. Dit bepaalt dus hoeveel bezoekers op jouw link klikken in de zoekresultaten. Een groot deel van de bezoekers leest snel de meta description door en kiest dan uiteindelijk voor een bepaalde website. Het hebben van een goede beschrijving kan dus voor meer bezoekers zorgen.


Wat belangrijk is bij het schrijven van een meta description is dat je een informerende beschrijving over de webpagina schrijft, een call-to-action toevoegt en binnen 165 karakters blijft. Met een call to action trigger je bezoekers op een pagina van je website te bezoeken. Indien je geen meta description invult, zal Google aan de hand van de content op je webpagina zelf een meta description invullen.


De meta title is misschien wel de belangrijkste metatag voor zoekmachine optimalisatie. De meeste bezoekers lezen alleen de titel en beslissen aan de hand daarvan of ze doorklikken op niet. Daarom is het belangrijk om een balans te creëren tussen een informerende en activerende titel. Maak de titel niet groter dan 65 karakters, schrijf een aantrekkelijke titel en zorg voor een call to action.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten