dinsdag 22 april 2014

Waarom een persoonlijke schrijfstijl beter is voor je website

Er zijn veel teksten voor mensen die moeilijk te lezen en vooral wanneer ze vol jargon staan waar mensen niets van snappen. Veel mensen zullen het jargon van jouw branche niet helemaal begrijpen, dus de vraag is hoe je met jouw schrijfstijl voor kunt zorgen dat jouw teksten voor iedereen goed te lezen zijn? 


Teksten voor websites zijn anders dan andere teksten


Voor vele mensen ligt de basis voor het schrijven van teksten op school ligt, wordt daar ook een schrijfstijl aangeleerd die je alleen bij officiële instanties zult gebruiken. Op school wordt er namelijk aangeleerd om zinnen en bepaalde termen te gebruiken. Echter zul je geen cijfer van een strenge leraar krijgen, maar zul je bezoekers op je website willen trekken met je teksten.


Dit soort schrijven van teksten is niet meer van deze tijd. Met webteksten wil je namelijk een conversatie beginnen en je bezoekers triggeren tot een bepaalde actie. Zo zul je teksten niet moeten schrijven om de bezoekers te laten dat je een onderwerp begrijpt, maar je schrijft om anderen over te brengen wat jijzelf geleerd hebt.


Hoe creëer ik mijn eigen persoonlijke schrijfstijl?


De „school-stijl” kun je gelukkig goed afleren en het enige wat je hoeft te doen is kritisch zijn. Zo zul je je altijd af moeten vragen of de tekst die je schrijf echt vertelt hoe je jouw verhaal wilt vertellen aan je lezers. Hieronder vindt je een aantal tips die je kunt gebruiken bij het schrijven van je teksten.


1. Lees hoe andere mensen schrijven


Teksten schrijven is echt een kunst, kijk bijvoorbeeld eens naar de teksten die de Amerikaanse blogger Seth Godin. Deze schrijver kan zijn schrijfstijl zo goed overbrengen dat het mensen trieert en interesseert. Probeer daarom dan ook naar andere populaire bloggers en schrijvers te kijken en ontdek wat zei zo goed doen.


2.  Wie is jouw doelgroep?


Het kennen van je doelgroep is wellicht het belangrijkste wat je moet weten. Indien je weet op welk niveau je doelgroep zit, kun je daarop jouw schrijfstijl op aanpassen. Zul je bijvoorbeeld meer moeten uitleggen of zul je zeer oppervlakkig moeten schrijven? Voor de lezers van jouw teksten zal dit een positief verschil zijn in herkenbaarheid en hierdoor zullen de teksten ook beter ontvangen worden door je lezers.


3. Schrijf teksten waarbij jij je prettig voelt


Een bekende schrijver in Nederland zei ‚schrijf hoe je praat’ en dit is precies waardoor jij je doelgroep beter kunt aanspreken. Op een website willen bezoekers namelijk het gevoel krijgen dat ze persoonlijk met jou aan het praten zijn. Op een zeer natuurlijke manier kun je dan jouw bezoekers overtuigen.


4. Bedenk wat je over wilt brengen


Vooral wanneer je wilt beginnen met schrijven is het verstandig om te weten wat je wilt vertellen en wat je vooral wilt overbrengen. Dit kun je eenvoudig bepalen door een hoofdvraag en deelvragen op te stellen voor je tekst. Deze vragen probeer je dan te beantwoorden in de tekst.


5. Vraag iemand om de tekst te lezen


Als je twijfelt over je teksten, laat ze dan lezen door iemand anders. En laat de teksten dan vooral door iemand lezen die weinig tot niets af weet van je onderwerp. Hierdoor kun je erachter komen of diegene de tekst snapt en er eventueel iets van geleerd heeft. Vaak komen deze mensen dan met nieuwe vragen en inzichten waar je misschien niet eens bij stil hebt gestaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten