dinsdag 8 april 2014

Wat is nu eigenlijk zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Kort gezegd, is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie een effectieve marketingmethode om een constante vorm van relevante bezoekers te genereren. Alles wat je op het internet doet onder jouw naam kan in theorie invloed hebben op de ranking van je website. Hoe jouw website eruit ziet, op welke blogs en fora en op welke social media kanalen je actief bent heeft onder andere invloed op de rankings in de zoekresultaten. 


Wat houdt SEO precies in?


SEO is eigenlijk iets wat niet meer letterlijk gedefineerd kan worden, omdat dit continu blijft veranderen. Want volgens de term moet je een website optimaliseren voor de zoekmachine, terwijl het zoekmachine vriendelijk maken van je website maar een deel van het gehele vakgebied inneemt.


Daarnaast is de gedacht van het optimaliseren van een website voor de zoekmachine is ook achterhaald. Een website moet je vooral optimaliseren voor de bezoekers, want de website is er ook deels voor je bezoekers.


SEO bestaat 90% uit het optimaliseren van een website voor de bezoeker en de zoekmachines. Het is inmiddels uitgegroeid tot een breed vakgebied waar het vermarkten van een product, idee of dienst centraal staat. Factoren zoals copywriting, strategie, usability, marketing, social media en sales zijn de kern binnen SEO.


Hoe werkt de zoekmachine?


Om te weten waarvoor je SEO uitvoert is het zeker verstandig om te weten hoe een zoekmachine precies werkt. Want waarop baseert de zoekmachine zoals Google de ranking van een website op een bepaalde zoekterm? De missie van de zoekmachine is proberen de best mogelijke resultaten voor het desbetreffende zoekwoord aan te bieden. In de zoekmachine draait het allemaal om de zoeker. Hieronder staan de taken van een zoekmachine:


  • Het indexeren van alle pagina’s op het web

  • Koppelen van pagina’s aan relevante zoektermen

  • Het beoordelen van de kwaliteit van de pagina

  • De meest kwalitatieve pagina’s zoekopdracht aanbieden

Google gebruikt bijvoorbeeld meer dan 200 rankingfactoren om een webpagina te beoordelen en elke factor bestaat soms wel uit duizenden variabelen. Door het algoritme van de zoekmachine continu aan te passen en te verbeteren blijft SEO zich evolueren en blijven veel mensen ook gissen wat je moet doen om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten