donderdag 29 mei 2014

14% buitenlandse bestellingen bij Nederlandse webwinkels

Uit onderzoek van Paazl is gebleken dat de Nederlandse webshops in het eerste kwartaal van 2014 het percentage van bestellingen uit het buitenland zagen verdubbelen ten opzichte van 2013.


Zo werden in de eerste drie maanden van dit jaar 14% van alle bestellingen bij Nederlandse webshops geplaatst door buitenlandse consumenten. In 2013 was dit nog maar 8% procent en dat betekent dan ook een fikse verdubbeling.


Paazl, een leverancier van verzendsoftware, heeft onderzoek gedaan naar de miljoenen pakketzendingen van ruim zeshonderd Nederlandse online retailers. 


Volgens Bernard Schreiner, directeur van Paazl, is Nederland bezig met een inhaalslag. 


De percentage van buitenlandse bestellingen bij Nederlandse webwinkels stijgt, maar dit ligt nog steeds lager in andere Europese landen. Zo heeft onderzoekspanel Shopping2020 in 2013 27% in Duitsland geplaatst door buitenlanders en vlak daar achter volgt Groot-Brittannië met 24%. Nederland staat nu op dit moment gelijk met Frankrijk, wat ook 14% aan bestellingen uit het buitenland zag komen.


België staat aan kop


De buitenlandse bestellingen in Nederland lijken vooral uit onze buurlanden te komen en België staat hierbij aan kop. In het eerste kwartaal van 2014 waren de Belgen verantwoordelijk voor 58% van de buitenlandse bestellingen in Nederland.


Een jaar eerder was dit aandeel nog 67% en alles wijst erop dat de Nederlandse online afzetmarkt diverser wordt. Dit wordt op dit moment bevestigd door de groei van het aandeel uit Frankrijk wat steeg van 2% in 2013 naar ruim 7% een jaar later in dezelfde periode.


Het relatief aantal bestelling uit Groot Brittanië is ook gestegen, van minder dan 5% aan het begin van 2013 naar bijna 8% in het begin van 2014. Uit onderzoek is gebleken dat de percentage uit Duitsland een stuk constanter is en ligt net als een jaar geleden rond de 18%.


Niet alleen de Europese consument weet de Nederlandse webshop steeds beter te vinden. Ook het percentage bestellingen door niet-Europeanen stijgt. Waar in begin 2013 nog 1% afkomstig was uit niet-Europese landen, is dit is een jaar later gestegen naar 6%.


Meer groei verwacht in de komende jaren


Bernard Schreiner geeft aan dat deze verschuivingen aan de online retailers liggen, omdat ze hun pijlen steeds meer op de internationale afzetmarkten gaan bewegen. De drijfveer achter deze trend is het verdwijnen van de logistieke barrières.


“Online retailers vinden steeds makkelijker aansluiting bij de juiste vervoerders. Ook stijgt het vertrouwen van de consument in bestellen over de grens. Dit zal alleen maar verder verbeteren nu de Europese wetgeving voor cross-border e-commerce volgende maand van kracht wordt. Met onze traditie als handelsland zou het zomaar kunnen dat over enkele jaren de helft van onze bestellingen uit het buitenland komt.”



14% buitenlandse bestellingen bij Nederlandse webwinkels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten