vrijdag 30 mei 2014

Hoe krachtig zijn reviews voor een webwinkel?

Reviews zijn in de laatste jaren onmisbaar geworden, want 8 op de 10 online kopers laat zich bij een aankoop door reviews beïnvloeden. Op je website zetten dat je goede service aanbiedt is natuurlijk prima, maar het is natuurlijk veel krachtiger wanneer jouw klanten dit vertellen. Het hebben van reviews zorgen ervoor dat je een vertrouwd gevoel creëert bij de klant.


Mensen zijn nu tegenwoordig gewend om snel even de reviews te scannen. Mensen worden slimmer en weten dat bijvoorbeeld een gastenboek door de webshop eigenaar zelf beheerd kan worden. Hierdoor hechten de bezoekers er doorgaans minder waarde aan.


Maar hoe kun je nu het beste reviews verzamelen? Sommige webshopsystemen bieden dit standaard aan en bij andere zul je speciale plugins of extensies moeten downloaden. Zo is het echter ook mogelijk om reviews via een externe reviewdienst te verzamelen. Op dat moment is het mogelijk om een review te laten verwijderen, wanneer de review tegen de richtlijnen van de dienst zelf in gaat. Dit verhoogt uiteraard de geloofwaardigheid van de beoordelingen en zorgen direct ook voor meer vertrouwen.


Wat doe ik bij een negatieve review?


Je kunt je natuurlijk eerst afvragen of een negatieve review wel zo slecht is. Uiteraard moeten de negatieve beoordelingen niet de overhand gaan krijgen, want als dat gebeurt dan gaat er zeker iets niet goed met je webshop.


Echter moet je niet direct in paniek raken wanneer je een negatieve review krijgt. Uit onderzoek is gebleken dat 68% van de consument de reviews vertrouwt wanneer er naast goede ook negatieve reviews staan. En vertrouwt 95% van de consumenten de reviews niet wanneer je alleen maar positief zijn.


Maar hoe ga je nu eigenlijk om met een negatieve review? Indien je een negatieve review ontvangt dan kun je het beste er zo mee omgaan:


Neem direct contact op met de klant wanneer dit kan. 9 van de 10 keer wilt de klant alleen gehoord worden en vooral het gevoel krijgen dat er iets met zijn feedback gedaan wordt. Vaak wordt een review gezien als het laatste redmiddel voor een klant om toch nog ‚gehoord’ te worden door de webshop. Vaak werkt persoonlijke uitleg of een oplossing voor de klant al zeer goed en vaak is men daarna al bereid de beoordeling bij te stellen.


Indien de klant niet reageert en als de beoordeling niet aan de richtlijnen voldoet, dan kun je verzoeken om de beoordeling te laten verwijderen. Maar let wel op, je kunt het probleem hierdoor wel groter maken. Als een klant ziet dat zijn review verwijderd is, dan zijn er natuurlijk legio aan andere websites waar hij zijn beklag kan doen.


Vaak kun je dan ook beter de review laten staan en daarbij een goede reactie plaatsen. Hierdoor ziet elke potentiële klant hoe je met klachten omgaat en dat kan weer positief opvallen bij andere potentiële klanten hoe jullie daarmee omgaan. Uiteraard maakt iedereen wel eens een fout en dit kan in de beste bedrijven voorkomen, maar het gaat erom hoe het opgelost wordt. 


Wat zijn de voordelen van reviews?


Reviews geven uiteraard veel vertrouwen en door reviews kun je ook meer kopers aantrekken. Maar het belangrijkste is misschien wel dat je door de feedback en gratis tips van je klanten elke dag weer leert en daarmee kun je jouw webshop verder blijven ontwikkelen. Deze reviews worden ook nog eens overgenomen door Google en hierdoor zijn je reviews bijvoorbeeld zichtbaar in de Adwords campagnes door middel van de gele sterren en ook dit levert weer extra bezoekers op.



Hoe krachtig zijn reviews voor een webwinkel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten