woensdag 14 mei 2014

Hoeveel downtime is acceptabel?

Internet is helemaal in ons leven geïntegreerd en hierdoor neemt onze afhankelijkheid van het internet ook toe. Zo brengt de gemiddelde Nederlander al meer dan 3 uur per dag op het internet door. En je kunt er vanuit gaan dat dit alleen maar meer gaat worden.


Hierdoor neemt de druk wel toe dat jouw website altijd online blijft. Daarnaast zijn de kosten van downtime ook nog eens erg groot. Daarom is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen, hoeveel downtime is acceptabel?


Om even als voorbeeld te geven. Amazon is vorig jaar één keer een half uur uit de lucht gegaan en dat kostte naar schatting ongeveer 66.000 dollar aan omzet per seconde. Dat is natuurlijk een gigantisch bedrag, maar het verschilt uiteraard wel per bedrijf en organisatie hoe hoog de kosten zijn oplopen bij downtime. Maar ook voor de gemiddelde website-eigenaar vertaalt de hoeveelheid uptime zich direct door naar bedrijfsresultaten.


Daarom kan het verstandig zijn om jezelf af te vragen hoeveel downtime eigenlijk acceptabel is voor je organisatie. Daarom kun je hieronder een overzicht zien van hoeveel procentueel downtime jouw website per jaar lost:


  • 99.999 % uptime = 5 minuten downtime per jaar

  • 99.99 % uptime = 53 minuten downtime per jaar

  • 99.9 % uptime = 8 uur en 45 minuten downtime per jaar

  • 99 % uptime = 3,65 dagen downtime per jaar

Maak een kostenanalyse


Aan de hand van de bovenstaande gegevens kun je weer een handen kostenanalyse maken. Zo zul je moeten uitrekenen hoeveel je zult moeten investeren om de gemiste omzet goed te kunnen maken. En natuurlijk of dat het wel waard is, maar dit is echt een individuele afweging.


Uit onderzoek is dan ook gebleken dat 1 op de 10 bedrijven een uptime nodig heeft van 99,999%. Natuurlijk is dat zeer ambitieus, maar het laat wel zien hoeveel waarde er gehecht moet worden aan een hoge uptime.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten