woensdag 28 mei 2014

Basis optimalisatie van een Magento webshop

Het optimaliseren van je Magento webshop is natuurlijk ontzettend belangrijk, want een geoptimaliseerde webshop zal de pagina’s sneller aan je bezoekers tonen. Maar hoe erg is het eigenlijk wanneer je webshop wat langzamer is en wat zijn de voordelen van het optimaliseren van je Magento webshop? Een snellere webshop zorgt in ieder geval voor een betere winkelervaring en bezoekers kunnen hierdoor producten sneller bestellen en zien.


Uit onderzoek van Amazon is gebleken dat elke 100 milliseconden laadtijd tot -1& in omzet leidt. Zo werden ook vergelijkbare resultaten bij Google gevonden, waarbij elke 500 milliseconden tot -20% in verkeer leidde. Wanneer jij je webshop optimaliseert en sneller maakt zal dat al direct flink schelen in bezoekers en in omzet. Met de onderstaande stappen kun je al snel zelf gemakkelijk jouw Magento webshop optimaliseren.


Stap 1: Analyseren is de sleutel tot succes


Om te zien of het optimaliseren van jouw webshop ook echt werkt, is het een goed idee om te kijken wat de huidige snelheid van jouw webshop is. Dit kun je op twee manieren namelijk meten.


Online zijn er verschillende browsertools en websites te vinden die de laadtijd van elke website kunnen meten. Wanneer je daarna de totale laadtijd noteert, kun je de tijden gaan vergelijken kun je zien hoe effectief jouw optimalisaties zijn.


Stap 2: Caching inschakelen


Eén van de beste manieren om de prestaties van je Magento shop te verbeteren is het aanzetten van caching. Hierdoor wordt vaak gebruikte content niet opnieuw gegenereerd en zorgt dat ervoor dat de bezoeker snel en direct toegang krijgt tot de content. Hieronder zie je stapsgewijs hoe je caching voor je Magento webshop kunt inschakelen:


Log in als beheerder in uw Magento webshop.


Ga naar Systeem -> Cache beheer.


Schakel alle caching opties in.


Stap 3: Afbeeldingen optimaliseren


Afbeeldingen duren vaak het langs om te laden. Nu kunnen deze afbeeldingen plaatjes zijn van producten, maar in de meeste gevallen zijn het ook onderdelen van het design van je webshop. Hiermee kun je zeer eenvoudig de laadtijd van je website verbeteren.


Controleer bijvoorbeeld eerst de daadwerkelijke grootte van de afbeeldingen en of deze ook gelijk zijn aan de grootte waarop de afbeeldingen op jouw webshop getoond worden. Zo wordt bijvoorbeeld een afbeelding van 1500×1500 pixels groot getoond in 150×150 pixels. Hierdoor kan de afbeelding dan ongeveer met de factor van 100 verkleind worden.


Daarna kun je controleren of de afbeeldingen ook geoptimaliseerd is voor webcontent, want hier worden vaak minder hoge eisen aan gesteld dan bijvoorbeeld afbeeldingen voor drukwerk.


Stap 4: Blijf vergelijken


Wanneer je de analyse van stap 1 weer uitvoert op de geoptimaliseerde webshop, dan kun je de laadtijd van na de optimalisatie weer vergelijken met de laadtijd ervoor. Je weet nu hoeveel impact het kan hebben op je omzet en bezoekers, dus spring hier dan ook handig op in.



Basis optimalisatie van een Magento webshop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten