woensdag 28 mei 2014

5 tips voor het creëren van de perfecte landingspagina

Een landingpagina is een speciale pagina wat gemaakt is om de bezoeker een bepaalde handeling te laten verrichten. Zo kan dat bijvoorbeeld het kopen van een product of een dienst zien. Maar tegenwoordig is het liken van een Facebook-pagina of het downloaden van een gratis e-book ook al een populaire handeling.


Landingspagina’s zorgen voor meer conversie en meer bezoekers, maar een landingspagina is niet alleen voor conversie geoptimaliseerd. Landingspagina’s zijn namelijk ook geoptimaliseerd voor de zoekmachines.


Echter zul je voor de perfecte landingspagina expertise nodig hebben. Bij het aanmaken van de perfecte landingspagina maak je eigenlijk gebruik van een usability expert, tekstschrijver, SEO specialist en een designer. In dit artikel bespreken we een aantal tips die je kunnen leiden tot het creëren van de perfecte landingspagina.


Tip 1: Welke doelen heeft mijn landingspagina?


Wanneer je van plan bent om een landingspagina aan te maken, dan is het belangrijk om stil te staan bij de volgende vragen:


  • Word het een zakelijke of een informele pagina?

  • Voor wie is de landingspagina bedoelt?

  • Naar welke informatie zijn jouw bezoekers naar op zoek?

  • Welke eigenschappen hebben bezoekers met elkaar gemeen?

  • Welke unieke eigenschappen hebben jouw dienst of product

Tip 2: Zorg voor een duidelijke call to action


Een doel van een landingspagina is het uitvoeren van een bepaalde handeling wat ook wel een call to action genoemd wordt. Daarom is het belangrijk dat deze handeling positief opvalt en dat het de bezoeker uitnodigt om er op te klikken. 


Zo wordt er bij een korte landingspagina geadviseerd om twee call to action buttons te implementeren, terwijl je bij een lange landingspagina vaak drie tot en met vijf buttons moet implementeren.


Tip 3: Less is More èn More is More


De perfecte landingspagina is ook geoptimaliseerd voor de zoekmachines en de zoekmachines zijn dol op tekst. Daarom is het belangrijk om genoeg content in de vorm van afbeeldingen en tekst op je landingspagina te hebben. Echter is het ook belangrijk om tegelijkertijd het simpel en overzichtelijk te houden.


Daarom is het verstandig om een landingspagina met veel tekst te creeeren, maar probeer de meest tekst onder de „vouw” te zetten. Boven de „vouw” zet je kort en krachtig de belangrijke punten en onderaan de „vouw” zet je de overige voordelen en specificatie neer.


Tip 4: Zorg voor overzicht en actie


Een effectieve landingspagina moet een bezoeker kunnen aanzetten tot actie en ook overzichtelijk zijn. Zorg dus dat je alles boven de „vouw” zet en dat alle belangrijke informatie samen met duidelijke call to action knoppen er boven staan.


Een overzichtelijke landingspagina is voor de bezoeker zeer aantrekkelijk en nodigt dan ook uit om te lezen. Het is verstandig om voor voldoende witruimte te geven en probeer veel gebruik te maken van opsommingstekens, relevante afbeeldingen en duidelijke headers.


Tip 5: Optimaliseer voor de zoekmachine


Wanneer je een landingspagina vindbaar wilt maken in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google is het belangrijk om het trefwoord waar je op gevonden wilt worden een paar keer terug te laten komen in de tekst van jouw landingspagina’s. Zorg ervoor dat het trefwoord niet alleen in de titel en header staat, maar ook één a twee keer in de tekst zelf.



5 tips voor het creëren van de perfecte landingspagina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten