donderdag 22 mei 2014

Is een „over mij-pagina” relevant voor je bezoekers?

Wanneer je jezelf aan iemand voorstelt, dan doe je vaak flink je best om een goede eerste indruk achter te laten. Je zult dan je sterkste punten aangeven en hierdoor hoop je de interesse van iemand te wekken die tegenover je staat.


Maar op een website gaat dit vaak een stuk anders aan toe. Zo zijn mensen veel terughoudend, dat terwijl je website hét visitekaartje van jou, je diensten of je bedrijf zijn. Jouw website trekt mensen over de hele wereld naar zich toe en daardoor willen veel mensen weten wie het gezicht van het bedrijf is. Maar hoe kan jij je op het internet het beste voorstellen?


Welke mensen kijken naar je over mij-pagina?


Je kunt veel kansen missen wanneer je geen over mij-pagina hebt. Wanneer je kijkt welke mensen naar deze pagina kijken, kunnen dat verschillende soorten mensen zijn zoals:


  • Potentiële klanten

  • Potentiële partners

  • Potentiële investeerders

  • Mensen die werk zoeken

  • Jouw concurrenten

  • Bedrijven die nieuwe werknemers zoeken

Toch blijken er veel mensen fouten te maken op een over mij-pagina. Hieronder hebben we de meest voorkomende fouten op een rij gezet voor je.


1. Je schept teveel op


Wij Nederlanders zijn een nuchter volk en we zeggen dan ook vaak;”Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.”. Zo zeggen we misschien normaal gesproken niet vaak hoe goed we wel zijn, terwijl we op het internet maar niet op kunnen houden met opscheppen


Zo hoef je bijvoorbeeld niet te vertellen dat je kampioen kegelen bent in jouw divisie of dat je 5 jaar achter elkaar spreker van het jaar bent op het jaarlijkse SEO-congres uit jouw stad of dorp. 


De waarheid is dat lezers daar helemaal niet naar op zoek zijn, maar ze zijn op zoek naar antwoorden op hun vragen. Richt je daar dan ook vooral op. Dat betekent uiteraard niet dat je niets over jezelf en wat je bereikt hebt mag vertellen, maar houdt het wel relevant voor jouw bezoekers.


2. Je pagina leest niet lekker weg


Iedereen heeft zo zijn eigen taalgebruik wanneer ze met andere mensen praten. Maar waarom houden de meeste mensen hiermee op zodra ze een stukje over zichzelf moeten schrijven?


Wanneer je over jezelf schrijft is het verstandig om alle jargon te vermijden. Als je humor hebt, gebruik het dan ook. Schrijf in een toon waar je de conversatie uitnodigt in plaats van een zakelijk stukje zonder betekenis.


3. Je lijkt teveel op iedereen


Nu is het moeilijk om een unieke over mij-pagina te maken, maar probeer niet te veel op jouw concurrenten te lijken. Veel mensen gebruiken dezelfde standaard stukje tekst om zichzelf te profileren.


Met creatieve en opvallende teksten zul je sneller mensen boeien en daardoor zullen ze ook sneller geneigd zijn om de rest van je website te bezoeken.


In deel 2 van dit artikel zullen we je vertellen wat je wél op je over mij-pagina moet zetten.



Is een „over mij-pagina” relevant voor je bezoekers?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten