vrijdag 30 mei 2014

Een website in het buitenland

Nederland is in verhouding in de wereld natuurlijk klein. Samen met België betekent dat de Nederlandstalige doelgroep in verhouding tot de Engelstalige doelgroep natuurlijk ook een stuk kleiner. Maar wanneer je als online ondernemer jouw diensten uit zou willen breiden, dan zul je verder over de grenzen moeten gaan kijken.


Echter hoort bij het uitbreiden van je diensten ook natuurlijk een andere website en dat betekent natuurlijk ook anderstalige teksten. En daar kun je tegen een probleem oplopen als het om zoekmachine optimalisatie gaat. Want wat is de beste zoekmachinestrategie om maximaal van buitenlands zoekverkeer te profiteren?


Wat is het doel van een meertalige website?


Wat belangrijk is om te doen is eerst twee doelen te onderscheiden. Wanneer je in Nederlandstalig België bijvoorbeeld ook de Franstalige gebruikers wilt bereiken, dan zul je in één land meerdere talen moeten bedienen.


Maar je kunt natuurlijk ook een webwinkel in Nederland hebben en je wilt in andere landen zoals Frankrijk en Italië webwinkels openen. Je wilt je dan op meer landen en talen richten en beide doelen hebben een andere aanpak nodig.


Doel: Meerdere talen, maar één land


Wanneer je vanuit één land meerdere talen wilt bedienen, is daarvoor een eenvoudige oplossing. Je kunt namelijk op je huidige website landmappen maken. Je moeten denk bijvoorbeeld denken aan www.website.nl/fr of www.website.nl/en.


Het doel van deze speciale pagina-URL’s is dus om Franstalige en Engelstalige bewoners van Nederland informatie te geven in de taal die ze zelf spreken en uiteraard kunnen lezen.


Wanneer je binnen één land een meertalige website op wilt richten die gericht is op de inwoners van dat land, dan kan dat de beste oplossing zijn. Het is eventueel ook nog mogelijk om met subdomeinen te werken, dan krijg je bijvoorbeeld www.engels.website.nl. Echter een groot nadeel hiervan is dat Google dit als een aparte website ziet en je zult daarvoor dus ook apart linkbuilding voor moeten uitvoeren.


Doel: Meerdere landen en talen


De grootste uitdaging is diverse webwinkels naar in andere landen op te zetten. Echter loop je dan vaak nog wel tegen bepaalde problemen aan op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Hieronder staan een aantal regels waar je mee te maken kunt krijgen:


Landextensie


Een domeinnaam die een extensie van het land heeft, waar de doelgroep zich bevindt, heeft voorrang op een domeinnaam met een buitenlandse extensie. Zo krijgt de domeinnaam www.website.fr in Frankrijk voorrang dan bijvoorbeeld www.website.com.


Hosting


Wanneer een domeinnaam in het land van de doelgroep gehost wordt zal het ook voorrang krijgen op de domeinnaam die in een ander land gehost wordt. Dat is dan het land waar de server staat.


Backlinks


Wanneer een website inkomende backlinks van websites uit het land waar ze gevestigd zijn ontvangt, dan zal het ook voorrang krijgen op een website met inkomende links van buitenlandse websites.


Strategie voor meerdere landen en talen


Nu we de belangrijkste regels kennen, kun je de beste strategie vormen. Als je het maximale uit je zoekmachine optimalisatie wilt halen, dan zal je ervoor meoten zorgen dat de zoekmachine denkt dat we ook in het land gevestigd zijn waar je op wilt richten.


Als eerste zul je een domeinnaam moeten registreren van het land waar je wilt gaan vestigen. Dat betekent dat wanneer je een webwinkel in Engeland wilt openen, je bijvoorbeeld de domeinnaam www.webwinkel.co.uk moet registreren.


Daarnaast zul je ook een hostingpartij moeten vinden waar de servers van hun in het land van de vestiging staat, zoals in Engeland. En als laatst zul je ook Engelse linkpartners moeten gaan zoeken. Zorg er daarnaast voor dat je voor elke webwinkel ook een aparte Google Webmaster account aanmaakt, want deze kun je per land instellen. Op deze manier weet Google bijvoorbeeld zeker dat je in dat land gevestigd bent.


Voordelen van een buitenlandse website


Als je de bovenstaande strategie volgt heeft dat de volgende voordelen:


  • Zoekmachines zoals Google zullen je webwinkel behandelen als een website van dat land. Zo zul je dus op gelijke hoogte met de concurrenten uit dat land gaan strijden. Op deze manier zul je niet met een achterstand gaan starten.

  • Wanneer je geen merknaam als domeinnaam hebt, kun je een domeinnaam met de belangrijkste zoekwoorden in de domeinnaam gaan registeren. Zoek echter wel goed uit welke zoekwoorden gebruikt worden voor jouw producten.

  • Je kunt jouw webwinkel volledig inrichten naar de cultuur van het land. Je moet dan vooral aan keurmerk logo’s en teksten denken. Hierbij zul je de maximale conversie behalen.

Nadelen van een buitenlandse website


Natuurlijk heeft deze strategie ook een aantal nadelen, alleen wegen die niet op tegen de voordelen van deze strategie.


  • Je zult per land moeten onderzoeken wat de cultuur is, want deze is ontzettend belangrijk voor het bepalen van de zoekwoorden en het schrijven van de teksten.

  • Door deze strategie zul je meerdere domeinnamen moeten gaan registreren en hierdoor kun je het overzicht eventueel verliezen. Wees dan ook verstandig om registreer het bij één partij.

  • Je krijgt te maken met meerdere hostingpartijen en dat betekent ook verschillende invoices en inloggegevens.

  • Je zult per webwinkel een ander webwinkelsysteem moeten installeren en moeten onderhouden. Hier gaat veel tijd inzitten.

  • Ook zul je per land een aparte linkbuildingcampagne moeten gaan opzetten en linkbuilding is nu eenmaal één van de meest tijdrovende klussen bij zoekmachine optimalisatie.


Een website in het buitenland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten