donderdag 24 juli 2014

5 mythes over social media en content marketing




Online wordt er natuurlijk veel over social media en content marketing geschreven, maar veel verhalen die de ronde doen over deze onderwerpen zijn mythes. In dit artikel gaan we de 5 mythes bespreken en uiteraard vertellen waarom ze niet kloppen.


Mythe 1: Negatieve feedback moet je negeren


Een groot voordeel van social media is dat je bezoekers over je website praten en daardoor groeit je naamsbekendheid. Maar het is natuurlijk net zo makkelijk om negatieve feedback te verspreiden via social media. Wanneer dit gebeurt is dit natuurlijk minder leuk voor je website dat er ook andere mensen zijn die meekijken.


Daarom is het verstandig om gepast op zowel positief als negatief commentaar te reageren. Wanneer je dit goed publiekelijk doet, dan geef je aan dat er iets wordt gedaan met de feedback. Je kunt in een reactie bijvoorbeeld aangeven dat je offline door bijvoorbeeld te bellen het probleem op wilt lossen.


Negeren is dan ook echt niet verstandig, want je moet negatieve feedback zien als een kans. Dit is een mogelijkheid om mensen voor je te winnen en je website kan zo zijn beste kant publiekelijk laten zien.


Mythe 2: Mijn klanten zitten niet op social media


Dit is voor vele bedrijf een veelgehoord excuus om niet met social media bezig te zijn. Volgens een onderzoek wat het Britse bureau voor statistiek in samenwerking met Eurostat uitgevoerd is, zeg 65% van de ondervraagde Nederlanders dat ze gebruik maken van social media.


Nederland is daarmee koploper in het gebruik van social media ten opzichte van andere Europese landen. Het aantal gebruikers in Nederland is daarnaast nog steeds groeiende. Uit onderzoek is ook gebleken dat bezoekers van 55 jaar en ouder wat social media gebruikt groeit. Op dit moment is het de grootste groep op Facebook!


Mythe 3: Social buzz kun je niet meten


Social Buzz is zeker meetbaar, maar hier zul je wel zelf voor moeten zorgen. Als je alles wilt meten, dan moet je er wel voor zorgen dat je de URL’s kunt tracken via Google Analytics en daarvoor kun je Google URL maker voor gebruiken.


Via deze URL maker kun je het verkeer vanuit social media posts naar je website inzichtelijk maken. Dan kun je vervolgens zien hoe de bezoekers die via deze URL op je website komen en zien hoe deze groep op jouw website gedraagt.


Mythe 4: Contentmarketing en social media staan los van elkaar


Wat veel mensen niet weten is dat social media en contentmarketing de beste vrienden zijn en eigenlijk niet zonder elkaar kunnen, want je kunt ze eigenlijk niet los van elkaar zien. De content die je gecreëerd hebt is vaak niets waard, wanneer deze niet goed verspreid wordt. Zo kun je via content dat je op social media post je content én bedrijf onder de aandacht brengen.


Naast het creëren van content is het dus essentieel om na te gaan op welke social media kanalen jouw doelgroep aanwezig is. Via die kanalen wil je je content vervolgens verspreiden, zodat deze bij de juiste mensen terecht komt.


Mythe 5: Met content geef je je geheimen teveel bloot


Uiteraard geef je tips en cases vanuit je vakgebied wat informatie weg, maar de expertise van je bedrijf gaat natuurlijk veel verder dan alleen die tips. Met alleen een lijst ingrediënten voor een recept maakt natuurlijk van niemand nog een kok! Deel daarom waardevolle informatie, want bezoekers zullen je zien als een autoriteit op het gebied waar jij je in specialiseert.




5 mythes over social media en content marketing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten