donderdag 17 juli 2014

Fouten die het meest voorkomen op een landingspagina




Van grote bedrijven die meer budget hebben dan bijvoorbeeld een MKB, zou verwacht mogen worden dat zij over het algemeen een betere website en landingspagina’s hebben. Maar in de praktijk is dit lang niet altijd zo. Ondanks dat de budgeten veel groter zijn, zijn de websites lang niet altijd beter. Op de landingspagina van een website worden vaak een aantal dezelfde fouten gemaakt. Hieronder worden de fouten uitgelicht zodat ze niet meer gemaakt hoeven te worden.


De verwachtingen van de bezoeker komen niet uit


Mensen die een website bezoeken, kunnen via verschillende manieren op de landingspagina terecht komen. Er kan een backlink worden aangeklikt, maar mensen kunnen ook via een zoekopdracht in Google op de website komen. Wanneer iemand doorklikt op een link, heeft deze persoon een bepaalde verwachting. Het is dan belangrijk dat de verwachting van deze persoon ook uitkomt. De boodschap op deze pagina moet dan ook aansluiten bij de wensen van de bezoeker. De bezoeker heeft immers met een bepaalde verwachting op de link geklikt. 


Teveel afleiding op de pagina


Veel websites hanteren het principe om zo veel mogelijk keuze aan te bieden. Echter in de praktijk is dit niet altijd succesvol. Teveel keuze kan namelijk tot stress leiden. Het is belangrijk om een landingspagina simpel te houden. Bezoekers mogen niet afgeleid worden. Ze moeten bij het doel uitkomen wat een website voor ogen heeft. Overbodige tekst, afbeeldingen, video’s en links moeten dus weggelaten worden. Alles wat niet thuis hoort op de pagina moet weg blijven. 


Te algemene landingspagina


Een van de grootste fouten die gemaakt worden met betrekking tot de landingspagina, is de algemeenheid. Vaak willen websites alles uitleggen op een landingspagina, dat is een grote fout. In een landingspagina moet een sterke focus worden aangebracht. De pagina moet dus niet worden volgepropt met allerlei informatie. Het is belangrijk om te weten wat een bezoeker op de pagina komt doen? Moeten ze iets downloaden? Moeten ze gegevens achterlaten? Of misschien moeten ze wel naar een andere pagina worden gelinkt? Het is belangrijk om voor de pagina slechts één doel te hebben. Alles moet daar mee te maken hebben. Zowel de tekst als eventuele afbeeldingen, video’s en links. 


Mobiele frustratie op een landingspagina


Tegenwoordig komen veel bezoekers binnen via een telefoon of tablet. Het is belangrijk om de pagina te optimaliseren voor deze apparaten. Wanneer een website niet responsive is, zal dit tot veel frustratie leiden. Een bezoeker zal continu moeten in- en uitzoomen, formulieren werken niet goed en ga zo maar door. 


De lengte van formulieren


Een ander veel gemaakte fout gaat om de lengte van formulieren. Er geldt een simpele regel. Hoe langer een formulier is, hoe minder de conversie uiteindelijk zal zijn. Hoe meer er ingevuld dient te worden, hoe sneller mensen zijn geneigd om af te haken. Wanneer er een formulier op de pagina staat, is het belangrijk om alleen de informatie te vragen die ook daadwerkelijk nodig is. Misschien is het al voldoende om alleen een naam en e-mailadres achter te laten. Vraag dan ook zeker niet meer. Een belangrijke tip is het inleven in bezoekers. Welke informatie wil de bezoeker achterlaten en wat is de maximale hoeveelheid?


Het verbeteren van landingspagina’s kan erg veel opleveren. Vaak is het slechts aanpassen van een paar kleine dingen die snel gedaan kunnen worden door de webbouwer. Een goede landingspagina zal leiden tot veel conversie en dat is uiteindelijk het doel van een landingspagina. 




Fouten die het meest voorkomen op een landingspagina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten