zondag 13 juli 2014

Inspelen op de actualiteit, is het een kans of bedreiging?




De actualiteit speelt een belangrijke rol bij marketing. Je wil graag inspelen op de actualiteit, maar is dat juist goed en kun je dat als een kans zien of is dat meer een bedreiging? Er zijn verschillende meningen over. Om te beginnen wordt het vaak gezien als een kans, je kunt de interesse van mensen namelijk aantrekken door in te spelen op iets dat nu populair is, mensen willen er meer over weten en de kans is groot dat zij ook meer over je product of dienst willen weten als je hier op inspeelt. Maar het zou ook een bedreiging kunnen zijn. Waarom?


Actualiteit als bedreiging

De actualiteit kan een bedreiging zijn omdat veel concurrenten hier op inspelen, hierdoor ben je niet meer onderscheidend, het unieke aspect valt weg. Je gaat namelijk met iets mee wat iedereen doet en als mensen op zoek zijn naar iets unieks, dan zullen ze al snel verder kijken omdat jij je met je marketing richt op actualiteit. Het heeft dus eigenlijk twee kanten als je je richt op de actualiteit. Daarnaast ligt het er ook aan wat je doelgroep is en wat je er mee wil bereiken. Een leuke kortingsactie kan er voor zorgen dat mensen juist wel snel interesse hebben. Maar een nieuw product kun je het beste producten op je eigen manier, iets wat bij jouw bedrijf past. Het doel is dan namelijk dat klanten jouw bedrijf gaan herkennen en linken aan dat product of die dienst. Hierdoor ben je uniek, anders, onderscheidend, dit onthouden klanten vaak veel sneller dan een campagne die inspeelt op actualiteit wat veel concurrenten ook doen.


Uniek is beter dan meegaan…Als je uniek bent, dat onthouden klanten het beter, zeker als het iets opvallends is. Je kunt daarom jezelf met je marketing beter richten op iets wat bij jouw bedrijf past en wat uniek is, dan met de hele groep (concurrentie) meegaan. Klanten zijn tegenwoordig kieskeurig en als jij op een unieke manier duidelijk kunt maken wat jij hen kunt bieden en je kunt dat op een leuke manier brengen (met net dat beetje meer dan de concurrent), dan heb je kans dat klanten juist voor jou kiezen. Je kunt het eventueel ook combineren, je kunt op een unieke manier meegaan met de tijd en inspelen op actualiteiten, maar toch hier je eigen draai aangeven.




Inspelen op de actualiteit, is het een kans of bedreiging?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten