woensdag 23 juli 2014

Met relevante persoonlijke e-mails een hogere omzet realiseren




Je hebt geklikt op dit blogartikel om het te lezen, maar waarom eigenlijk? Waarschijnlijk heeft iets in de titel of de teaser je aantrokken. In je gedachten heb je een positief antwoord gegeven op de vraag: „Is dit interessant voor mij?”. Dit is een vraag die iedereen zich stelt bij de acties die ze ondernemen.


Dit geldt bij het lezen van een blogartikel en natuurlijk helemaal bij het bekijken van een e-mail. Het is dan ook niet zo gek dat één op de drie bedrijven in persoonlijke e-mailmarketing investeert om een goed antwoord te geven op die ene vraag van de ontvanger.


Hogere openings- en klikpercentages


Het personaliseren van een e-mail levert zeker mooie resultaten op. Uit onderzoek is gebleken dat het personaliseren van de onderwerpregel tot 26% meer opens leidt dan niet gepersonaliseerde e-mails. Vooral de reisbranche lijkt hier het meeste van te profiteren, omdat in deze branche 65% meer e-mails geopend worden wanneer ze gepersonaliseerd zijn. Daarnaast levert een persoonlijke e-mail 41% meer kliks op.


Echter is er helaas geen standaardtemplate voor het personaliseren van je e-mailberichten, want het is allemaal afhankelijk van de doelgrap en de branche waar jezelf in zit. Daarnaast heeft de customer lifecycle-fase van de klant invloed.


Wanneer iemand net een nieuwe televisie gekocht heeft, zit natuurlijk niet te wachten op een aanbieding voor een nieuwe, maar misschien wel voor een bepaalde accessoire of een blu-rayspeler. Daarom is het verstandig om goed te bedenken welke verschillende doelgroepen je kunt onderscheiden, waarbij je onder andere segmenteert op fases, betrokkenheid en interesses.


Aan de slag met e-mailmarketing


Zo lijkt het misschien erg veel werk om voor iedereen persoonlijk een e-mail te versturen, maar je kunt gelukkig met veel marketingsoftware veel automatiseren. Hieronder een paar tips die je kunt gebruiken om direct aan de slag te gaan:


1. Breng alle contactmomenten in kaart


Wanneer je een webwinkel hebt, zul je op verschillende manieren contact hebben je klant. Na een bestelling, na een telefoongesprek of een advertentie. Denk daarom goed na welke contactmomenten voor al je klanten of juist een bepaalde groep klanten generiek is.


De customer lifecycle is hierbij een goed hulpmiddel om hierbij je klanten in kaart te brengen. Welke fases doorlopen je klanten tot ze overgaan tot aankoop en wat doen ze daarna? Hierbij moet je denk aan oriënteren, vergelijken, bestellen, betalen en ontvangen van een product in het geval van een webwinkel.


2. Verzamel data over je klanten


Kennis over je klanten is letterlijk goud waar, want hoe meer je over ze weet, hoe beter je op de behoeftes van je klanten kan inspelen. Verleid je klanten om meer over zich te laten vertellen en dit kan met behulp van enquêtes of verleiden tot kliks in een e-mail.


Laat je klanten klikken op een bepaald plaatje in je e-mail, dan zal de klant daar wellicht geïnteresseerd in zijn. Laat bijvoorbeeld je klanten een wensenlijst creëren waarin ze aangeven welk product ze graag willen hebben.


3. Segmenteer de data


Wanneer je de data ontvangen hebt is het verstandig om dit in goede herkenbare categorieën in te delen. Denk dus na over het type shopper zoals de koopjesjager, productgerichte bezoekers en de eenmalige shoppers. Maar denk ook in bekende demografische gegevens zoals man/vrouw en leeftijd.


4. Pas je communicatie aan met behulp van je segmentatie


Elke doelgroep wilt graag persoonlijk benaderd worden, dus pas daar je communicatie daar ook op aan. Zo wilt een koopjesjager vooral zien hoeveel korting het kan ontvangen, terwijl de productgerichte bezoekers juist het beste product wilt zien wat bij de koper past.


5. Stel event-driven acties in


Aan de hand van de customer lifecycle uit stap 1 kan je nu event-driven acties gaan instellen. Wat moet er gebeuren zodra een klant een bepaalde actie uitgevoerd heeft? Denk bijvoorbeeld niet alleen aan het versturen van een e-mail met informatie over een bestelling, maar ook wanneer iemand de aankoop niet afmaakt.


Denk daarnaast ook na over wanneer je klant een herhaalaankoop wilt doen. Zo kun je goed bedenken hoelang het gekochte product meegaat. Verkoop je iets met een abonnement voor 2 jaar, dan stuur je voor het einde van een abonnement de klant een aanbieding naar je klant zodat deze verleidt wordt om weer te kopen.


6. Monitoren en testen


Dit is misschien wel de belangrijkste stap van allemaal. Hoe goed het effect van je e-mails in de gaten. Welke campagne werkt er goed en welke werken minder? Pas je mailings elke keer aan op basis van deze resultaten, maar test ook de details van je mailing. Test bijvoorbeeld verschillende soorten links en call-to-actions aan de hand van A/B-testing.




Met relevante persoonlijke e-mails een hogere omzet realiseren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten