woensdag 16 juli 2014

Investeren in een mobiele webwinkel?

Mobiel internet is de laatste jaren ontzettend gegroeid en het blijft maar groeien, maar wat betekent dit voor webwinkel eigenaren? Want is een mobiele webwinkel de investering eigenlijk waard?


Veel grote bekende webwinkels hebben een goede functionerende mobiele website, want denk bijvoorbeeld aan webwinkels zoals bol.com, wehkamp.nl en hema.nl. Natuurlijk kun je ook niets anders verwachten van deze bedrijven, want ze hebben namelijk voldoende middelen om hierin te investeren. Maar geldt dit ook voor het MKB?


Het is dan ook niet zo verrassend dat de kleinere webwinkeliers nog niet zover zijn. Dat terwijl hier juist veel winst te behalen is. Veel concurrenten laten dit nog liggen en wanneer je nu actie onderneemt, kun je een flinke voorsprong behalen.


Het huidige aantal mobiele bezoekers van je webwinkel


In Google Analytics is het eenvoudig te zien welke percentage van de bezoekers je webwinkel op een smartphone of tablet bezoekt. In meeste gevallen ligt het aantal mobiele bezoekers rond de 14%. Dit lijkt niet veel, maar wanneer de webwinkel niet geoptimaliseerd is voor mobiel bezoek, dan zal de webwinkel ook niet veel mobiele bezoekers aantrekken. Voor mobiele websites ligt deze percentage natuurlijk een stuk hoger.


Mobiel betalen


Dan is er ook nog een struikelblok genaamd mobiel betalen. iDeal is in Nederland de meest populaire betaalmethode, maar hier heb je wel een speciale reader voor nodig die je niet altijd bij je hebt. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor je creditcard.


Paypal is daarnaast wel een handige online betaalmogelijkheid. In Nederland is deze betaalmethode nog redelijk onbekend en niet alle webwinkel maken hier gebruik van. Een eenvoudige en veilige betaaloptie die mobiel winkelen in Nederland een boost zal geven laat nog even op zicht wachten.


De conclusie


In Nederland wordt er nog niet erg veel mobiel gewinkeld, dat terwijl mobiel beruik en online winkelen juist sterk blijven toenemen. Mobiel winkelen zal de komende jaren alleen maar toenemen en het is dan ook verstandig om je concurrentie voor te zijn en te kiezen voor een mobiele webwinkel.




Investeren in een mobiele webwinkel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten