donderdag 31 juli 2014

Draagt social media bij aan de verkoopresulaten?



Er zijn veel bedrijven die social media gebruiken voor verkoop- en marketingdoeleinden of vinden dat ze dat moeten gaan doen. Maar de vraag is natuurlijk, in hoeverre zal de inzet van social media ook daadwerkelijk bijdragen aan de verkoopresultaten. n het Amerikaanse onderzoek ‘Social media & sales quota’ wordt antwoord gegeven op deze vraag door eerst een aantal andere vragen te beantwoorden;


Hoeveel verkopers zetten social media voor de verkoop?


Omdat het met de traditionele verkoopmiddelen steeds lastiger wordt om door te dringen tot potentiële klanten zijn verkopers daarom meer gebruik van social media gaan maken. Zo blijkt uit onderzoek naar voren dat 78,3% van de verkopers in 2012 social media inzette om hun verkoop te bevorderen.


Wat voor effect heeft de inzet van social media?


Natuurlijk is 78,3% een mooi percentage wanneer het om het deel dat sociale media inzet voor de verkoop, maar heeft dit ook effect op doelen binnen de organisaties. Kort antwoord daarop is ja, wat in het geval van de inzet van social media werden in meer dan 50% van de gevallen de targets gehaald en in maar liefst 23% van de gevallen overtroffen.


Wanner je wilt weten welk social media je het beste kunt gebruiken om je verkoop te verbeteren, dan hebben we goed nieuws, want ook dit is onderzocht. LinkedIn komt namelijk uit de bus als nummer 1 en wordt gevolgd door Twitter, Facebook en daarna het bloggen.


Hoeveel tijd zijn verkopers kwijt aan het gebruik van social media?


Bij veel werkgevers leeft het idee dat hun verkopers veel tijd kwijt zijn en dat dit niet opweegt tegen het rendement. Dat het gebruik van social media nut heeft blijkt wel uit het onderzoek en qua tijdsinspanning valt het erg mee. 50,1% van de verkopers geeft aan niet meer dan tussen de 5% en 10% van hun tijd aan de social media te besteden om hun verkoopdoelstellingen te behalen.


Is het nuttig om hier tijd aan te besteden?


De bovenstaande uitkomsten geven je natuurlijk al een bepaald beeld en er zijn ook nog meer cijfers die het nut van social media ten behoeve van verkoop bevestigen. Zo’n 54% van de ondervraagden geeft aan het afgelopen jaar een verkoop te hebben gerealiseerd voortkomend uit het gebruik van social media. In 72,6% van de gevallen presteerden verkopers die social media inzetten een stuk beter dan hun concurrenten die dit niet deden.


Volgens dit onderzoek werkt social media wel degelijk om je verkoop te verbeteren. En dit heeft vooral zin aan het begin van het verkooptraject om het netwerk te vergroten voor lead genration of te zien wat er in de markt leeft.




Draagt social media bij aan de verkoopresulaten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten